Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej złożyła wniosek o wprowadzenie dodatkowej pomocy dla osób sprzątających po powodzi.
Płatny urlop dla sprzątających po powodzi
Premier Donald Tusk poinformował, że Rada Ministrów zajmuje się nowym rozwiązaniem, które ma wspomóc osoby sprzątające po powodzi. Wsparcie ma mieć formę płatnego urlopu dla zatrudnionych, którzy pomagają przy sprzątaniu po powodzi.
Szczegóły mają zostać przedstawione podczas posiedzenia sztabu kryzysowego we Wrocławiu.
„To jest taka oczywista pomoc. Każdy kto się zaangażował i poświęcał swój nie wolny czas – tylko nie jest w pracy, tylko pomaga bliskim, rodzinie w osuszaniu, sprzątaniu, pompowaniu wody będzie mógł liczyć na wsparcie państwa”- zapowiedział premier Donald Tusk.
Nieobecność w pracy z powodu powodzi
Jaka jest podstawa usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy w związku z powodzią?
Okolicznością tą jest faktyczna niemożność świadczenia pracy przez pracownika pracy w związku z powodzią, która stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy (art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, Dz. U z 2024 r. poz. 654).
Faktyczna niemożność oznacza sytuację, w której rzeczywiście i obiektywnie pracownik nie może świadczyć pracy, np. z powodu braku możliwości dostania się do zakładu pracy.
Jak usprawiedliwić nieobecność z powodu powodzi?
Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy.
Pracownik powinien złożyć pracodawcy oświadczenie o faktycznej niemożności świadczenia pracy z powodu powodzi. Oświadczenie to powinno zostać złożone w formie przyjętej u danego pracodawcy, a jeżeli taka forma nie jest określona to w dowolnej; co do zasady niezwłocznie od momentu powstania tej niemożności.
Czy jest prawo do wynagrodzenia?
Na rządowej stronie czytamy, że zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 80 Kodeksu pracy wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią.
Za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w związku z powodzią pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika.