Barbara Nowacka zabrała głos w sprawie podręczników szkolnych. Możliwe, że uczniów dotknie prawdziwa rewolucja. Kobieta zdradziła szczegóły podczas spotkania z młodzieżą.
Koniec papierowych podręczników?
Barbara Nowacka odbyła spotkanie z licealistami z krośnieńskiej szkoły im. Kopernika, podczas którego odniosła się do likwidacji papierowych podręczników. Kobieta zakomunikowała, że rozmawiała z wydawcami podręczników szkolnych. Mają być one dostępne cyfrowo.
„Rozmawiałam z wydawcami podręczników szkolnych, aby były dostępne cyfrowo, aby uczniowie nie musieli ich nosić do szkoły” - zakomunikowała minister cytowana przez Radio ZET.
Redukcja podstawy programowej o 20%
Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje rewolucję programową. Resort planuje zredukować podstawę programową o 20%. Zmiany zostaną wdrożone do szkół od 1 września 2024 roku. Pozwolą one na dogłębne przerobienie całego materiału. Ponadto duża reforma zaplanowana jest na 2026 rok. Zmiany mają obejmować siedemnaście przedmiotów. Barbara Nowacka uważa, że młodzież ma przeładowany program nauczania. Kobieta twierdzi, że podstawa ma być wspólna i spójna i dla wszystkich.
Koniec z przedmiotem HiT
Minister edukacji zapowiedziała, że przedmiot historia i teraźniejszość nie będzie kontynuowany. Kobieta nie wyraziła pozytywnej opinii na temat podręcznika do tego przedmiotu.
Resort zapewni pomoc psychologiczną
Minister zdradziła także, że resort skupi się na zapewnieniu pomocy psychologicznej uczniom i nauczycielom, którzy borykają się z wypaleniem zawodowym.
Religia i etyka nie będzie wliczana do średniej
Ministerstwo proponuje również, aby oceny z religii i etyki nie były wliczane do średniej.
Trzy nowe przedmioty w szkole od września 2024
Resort Edukacji chce wprowadzić do podstawy programowej trzy nowe przedmioty:
-
zajęcia z edukacji zdrowotnej,
-
zajęcia z edukacji seksualnej,
-
zajęcia o tematyce prawnej.
Likwidacja prac domowych
Nowy rząd, spełniając jedną ze swoich przedwyborczych obietnic, planuje znieść prace domowe w klasach I-III. W przypadku klas VI-VIII prace domowe mają być natomiast nieobowiązkowe, a uczniowie nie będą otrzymywać za nie oceny.
Zniesienie prac domowych ma na celu między innymi zmniejszenie nierówności edukacyjnych, gdyż część dzieci otrzymuje pomoc rodziców, co wpływa na lepsze oceny.