Do Ministerstwa Edukacji oraz Resortu Cyfryzacji wpłynął apel o wprowadzenie zakazu używania urządzeń elektronicznych i telefonów w szkołach.
Zakaz używania telefonów w szkołach od września?!
Szczegóły w tej sprawie przybliżyła „Rzeczpospolita”. Instytut Spraw Obywatelskich skierował list otwarty do Resortu Edukacji i Cyfryzacji. Apeluje w nim o wprowadzenie zakazu używania telefonów i urządzeń elektronicznych w szkołach. Chodzi o wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej. Organizacje pozarządowe chcą, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać od 1 września 2024 roku.
Autorzy listu otwartego powołują się na badania naukowe, w których porównują uzależnienie od telefonu do uzależnienia od narkotyków. Uważają, że przepisy, które nakazują odłożenie telefonu w zasięgu wzroku nie są wystarczającym rozwiązaniem, gdyż oczekiwanie na powiadomienie utrudnia skupienie się. Dlatego też Instytut Spraw Obywatelski chce, aby uczniowie wyłączali telefony i urządzenia tuż po przekroczeniu drzwi szkoły. Mogliby oni trzymać swój sprzęt w wyznaczonych miejscach.
Wiele krajów wprowadziło już zakaz
Dziennik przypomina, że zakaz używania telefonów w szkołach obowiązuje już w krajach takich jak Szwecja, Francja Hiszpania. Wprowadzenie zakazu rozważa także Holandia. Autorzy listu otwartego uważają, że Polska także powinna wdrożyć nowe przepisy. Ponadto do wprowadzenia zakazu nawoływało także UNESCO, które uważa, że nadmierne lub niewłaściwe korzystanie z urządzeń elektronicznych rozprasza uwagę, przeszkadza i ma szkodliwy wpływa na naukę.
Ministerstwo nie zabrało głosu
Resort Edukacji i Cyfryzacji nie ustosunkował się do kwestii zawartej w liście otwartym. Opinia a tej sprawie nie została wydana.
Wpływ telefonów na edukacje i samopoczucie uczniów
Dystrakcja i rozproszenie uwagi
Najbardziej oczywistym i powszechnie dyskutowanym negatywnym skutkiem posiadania włączonego telefonu na lekcji jest dystrakcja. Smartfony mogą łatwo rozpraszać uczniów od zajęć, zwłaszcza gdy otrzymują powiadomienia z mediów społecznościowych, wiadomości tekstowe czy alarmy. Taka ciągła dystrakcja nie tylko zmniejsza skupienie na nauczaniu, ale również zakłóca zdolność do przyswajania i utrwalania wiedzy. Badania pokazują, że uczniowie, którzy korzystają ze swoich telefonów podczas lekcji, często osiągają gorsze wyniki w testach i egzaminach.
Uzależnienie od telefonu
Kolejnym negatywnym aspektem jest potencjalne uzależnienie od telefonu. Uczniowie przyzwyczajają się do ciągłego sprawdzania swoich urządzeń, co może prowadzić do rozwoju uzależnienia behawioralnego. Taka sytuacja nie tylko wpływa na ich wyniki w nauce, ale także na zdrowie psychiczne, zwiększając poziom stresu i lęku.
Wpływ na interakcje społeczne
Pomimo iż telefony umożliwiają łatwą i szybką komunikację, ich obecność na lekcji może mieć negatywny wpływ na interakcje społeczne między uczniami. Zamiast rozmawiać i współpracować twarzą w twarz, uczniowie mogą preferować interakcję za pośrednictwem urządzeń elektronicznych, co prowadzi do osłabienia umiejętności komunikacyjnych i społecznych.