Nowe zasady reklamacji. Wydłużenie terminu roszczeń reklamacyjnych do 6 lat!

Martyna P.
Prawo
12.04.2023 8:49
Nowe zasady reklamacji. Wydłużenie terminu roszczeń reklamacyjnych do 6 lat!

Od 1 stycznia 2023 roku zaczęły obowiązywać nowe zasady reklamacji. Klienci otrzymali nowe narzędzia rozszerzające ich prawa konsumenckie. O wdrożonych zmianach opowiedział Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

 

Nowe konsumenckie przepisy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował komunikat w mediach społecznościowych, w którym informuje, że od 1 stycznia 2023 roku w życie wejdzie wiele nowych przepisów konsumenckich opartych na unijnej dyrektywie Cyfrowej, Towarowej i dyrektywie Omnibus.

„Celem zmian jest przede wszystkim dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie rozwijającego się świata cyfrowego. Coraz częściej robimy zakupy on-line, korzystamy z treści i usług cyfrowych, zawieramy przez internet umowy, za które płacimy naszymi danymi” – oznajmił Tomasz Chróstny.

Mężczyzna podkreśla, że bardzo ważne jest zapewnienie konsumentom wysokiego poziomu ochrony.

 

Nowe zasady reklamacji

Po wprowadzeniu w życie nowych przepisów zmieniły się sposoby reklamacji produktów. Rękojmia została zastąpiona „odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową”.

W przypadku złożenia reklamacji zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta, a nie Kodeks cywilny.

 

Wydłużony termin domniemania niezgodności

Nowe przepisy obejmują wydłużenie terminu domniemania niezgodności. Termin  ten wyniesie 2 lata. Przez ten okres sprzedawca będzie odpowiadał za wady towaru.

Dodajmy, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie możliwości skrócenia czasu do roku (taka zasada funkcjonowała dotychczas).

 

Zdjęcie Nowe prawa konsumenckie: Zmiany w reklamacjach! #1

Nowy termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych

Przepisy obejmują także wydłużenie terminu przedawnienia roszczeń reklamacyjnych. Dotychczas termin ten wynosił 2 lata. Po zmianach jest to 6 lat.  

Roszczeń reklamacyjnych będzie można dochodzić, jeśli towar nie spełni choćby jednego z kryteriów (rodzaj, opis, jakość, kompletność, funkcjonalność).

Jeśli chodzi o towary z elementami cyfrowymi muszą być spełnione kryteria takie jak: przydatność do szczególnego celu, dostępność aktualizacji, kompatybilność, interoperacyjność.

 

Reklamacje towarów z elementami cyfrowymi

Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe będzie można reklamować jak inne usługi i towary. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny za ich niezgodność. Ponadto będzie zobowiązany do dostarczenia konsumentów aktualizacji przez co najmniej 2 lata.

 

Więcej na temat Praw Konsumenta 2023 przeczytasz TUTAJ.