Stres może odbijać się na Twoich włosach!

Justyna

Zdrowie

04.11.2022 18:46

Stres może odbijać się na Twoich włosach!

Długotrwały stres sieje spustoszenie w całym organizmie, w tym bardzo niekorzystnie odbija się na kondycji włosów. Jakie sygnały ostrzegawcze można zaobserwować?

Wypadanie, a nawet łysienie

Przeżywanie silnego, a przede wszystkim przewlekłego stresu może spowodować przedwczesne przejście włosów w fazę spoczynku, przyczyniać się do zapalenia mieszków włosowych i osłabienia struktury włosa. U niektórych osób może nawet wystąpić łysienie przybierające różne formy. Mogą to być ogniska całkowitego wyłysienia, podobne jak w przypadku łysienia plackowatego, jak również równomierne, ale mocno zauważalne zmniejszenie się gęstości całej fryzury, jak w przypadku łysienia telogenowego.

Zdjęcie Stres może odbijać się na Twoich włosach! #1

Pierwszym sygnałem kłopotów związanych z łysieniem, na który należy zwrócić uwagę, jest większa utrata włosów podczas czesania. Warto jednak pamiętać, że utrata nawet kilkudziesięciu, a maksymalnie 100 włosów dziennie jest całkowicie normalna, oczywiście pod warunkiem, że w miejscu utraconego włosa pojawia się nowy.

Mechanizm utraty włosów

Sytuacje stresowe uruchamiają w organizmie procesy neuronalne, hormonalne oraz immunologiczne. Reakcje neuronalne i hormonalne, przebiegające w sposób niezakłócony pomagają dostosować metabolizm oraz pracę układu krążenia do aktualnych warunków.

Przewlekły stres natomiast prowadzi do rozregulowania tych mechanizmów. Hormony uwalniane w nieprawidłowych ilościach mają wpływ na homeostazę i gospodarkę metaboliczną organizmu. W efekcie dochodzi do zakłócenia działania układu immunologicznego, co odbija się także na zdrowiu i wyglądzie włosów.

Jak radzić sobie z wypadaniem włosów?

Dieta na wzmocnienie włosów powinna być bogata w składniki poprawiające ich strukturę oraz odżywiające skórę głowy. W jadłospisie należy uwzględnić produkty bogate w białko, krzem oraz miedź. Znajdziemy ich najwięcej w nabiale, mięsie i rybach, czyli źródłach pełnowartościowego białka, które zbudowane jest z aminokwasów. To właśnie one stanowią budulec dla keratyny, będącej ważną substancją struktury włosa.

Zdjęcie Stres może odbijać się na Twoich włosach! #2

Posiłki powinny być bogate w witaminy, przede wszystkim A, D, E, K jak również B6 i B12. W tym kontekście warto też zadbać o suplementację i uzupełnienie w organizmie witaminy B12 oraz cynku, który wspomaga odporność i pozytywnie wpływa na porost włosów.

W domowym zaciszu można również przygotować proste odżywki, na przykład na bazie oliwy z oliwek, miodu i cytryny z dodatkiem kilku kropel witaminy A+E. Odżywczo na włosy podziałają też regenerujące kąpiele z użyciem mieszanki olejków – lawendowego, eukaliptusowego czy z wyciągiem z melisy, które mają również działanie uspokajające.

 

Zdjęcie Stres może odbijać się na Twoich włosach! #3