Kara 60 mln zł dla Biedronki! Sieć wprowadzała klientów w błąd

Agnieszka
Newsy
26.04.2021 10:38
Kara 60 mln zł dla Biedronki! Sieć wprowadzała klientów w błąd

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postanowił nałożyć na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka karę 60 milionów złotych! Podczas badania sprawy, wyszło na jaw, że sieć sklepów wprowadzała swoich klientów w błąd.

Zdjęcie Kara 60 mln zł dla Biedronki! Sieć wprowadzała klientów w błąd #1

Postępowanie zostało wszczęte już w maju 2020 roku. Zadaniem inspektorów badających sprawę było porównanie informacji na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych oraz w dokumentach dostawy.

Szczególną uwagę poświęcili na sprawdzanie informacji umieszczonych na owocach i warzywach, których kraj pochodzenia był reklamowany jako polski.

W tym przypadku istniało bowiem największe ryzyko podania błędnego kraju, ponieważ owoce i warzywa takie jak ziemniaki, cebulę, kapustę, marchew, pomidory, jabłka, truskawki, rosną zarówno w Polsce jak i innych państwach. 

Okazało się, że w aż 27,8% sklepów Biedronka w Polsce, czyli w 73 z 263 placówek, występowały nieprawidłowe informacje dotyczące kraju pochodzenia warzyw i owoców. 

Uzasadnienie kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że udostępnianie rzetelnej informacji o produktach to podstawowy obowiązek każdego producenta.

"Rzetelna informacja o oferowanych produktach to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy i niezbywalne prawo konsumenta. Tymczasem w sklepach Biedronka konsumenci chcący kupić polskie ziemniaki, pomidory czy jabłka byli często wprowadzani w błąd. Nasze postępowanie wykazało, że w wielu przypadkach informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy. Naruszenia te miały charakter systemowy i długotrwały. Dlatego nałożyłem na Jeronimo Martins Polska ponad 60 mln zł kary." – uzasadnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

 

Podanie niezgodnych z prawdą informacji może bowiem zniekształcać decyzje zakupowe konsumentów. 

Właściciel Biedronki planuje odwołanie

Właściciel sieci sklepów Biedronka już zapowiedział, że chce odwołać się od nałożonej na spółkę kary. 

"Jeronimo Martins Polska, właściciel Biedronki, nie zgadza się z karą nałożoną przez Prezesa UOKiK i stanowczo się jej sprzeciwia. Materiał dowodowy w tej sprawie został zebrany w sposób nieobiektywny, a jego jakość i kompletność budzi poważne zastrzeżenia." - czytamy w komunikacie udostępnionym przez Biuro Prasowe. 

 

Spółka Jeronimo Martins Polska uważa nałożoną na nich karę za “nieproporcjonalną i dyskryminującą".