Stan przedcukrzycowy - jak go rozpoznać?


                    Stan przedcukrzycowy  -  jak go rozpoznać?
30Lip

Cukrzyca to cicha choroba, która zabija w Polsce około 30 tys. osób rocznie. Jest to jednak choroba, której można zaradzić, dlatego bardzo ważne jest wykonywanie badań kontrolnych, aby jak najszybciej ją wykryć. Pierwszym stadium tej choroby jest stan przedcukrzycowy. Poprzez niektóre objawy organizm pokazuje nam, że coś jest nie w porządku. Sprawdźcie, jakie sygnały wysyła organizm podczas stanu przedcukrzycowego.

Zdjęcie Stan przedcukrzycowy  -  jak go rozpoznać? #1

Charakterystyka

Dzięki szybkiemu wykryciu stanu przedcukrzycowego jesteśmy w stanie uniknąć dalszego rozwijania się tej choroby. Odpowiedni poziom cukry we krwi to 70 do 99 mg/dL (od 3.9 do 5.5 mmol/L). W stanie przedcukrzycowym wartość ta wynosi w granicach od 100 a 125 mg/dL (od 5.6 do 6.9 mmol/L).

Poziom cukru we krwi powyżej 125mh/dL jest już kwalifikowany jako cukrzyca. Według lekarzy, gdy znajdujemy się w stanie przedcukrzycowym, wtedy dochodzi do zaburzeń w gospodarce węglowodanowej. Mogą wystąpić wtedy napady głodu, senność, brak energii oraz szybkie wysuszanie się skóry.

Aby obniżyć poziom cukru we krwi, nie musimy przyjmować żadnych leków. Wystarczy, że zmienimy swój styl życia i dietę. Powinna ona być oparta na produktach, które mają niski indeks glikemiczny. Warto również zacząć uprawiać regularnie ćwiczenia lub inne aktywności fizyczne.

Zdjęcie Stan przedcukrzycowy  -  jak go rozpoznać? #2

Przyczyny

Organizm będąc w stanie przedcukrzycowym, wysyła nam sygnały, że coś jest nie tak. Najczęściej możemy wtedy u siebie zaobserwować nadwagę i otyłość. Może pojawić się przy nadciśnieniu oraz insulinooporności, czyli stanie, kiedy nasze komórki stają się mniej wrażliwe na insulinę, przez co praca trzustki zostaje zaburzona.

Stan przedcukrzycowy może również u nas wystąpić, gdy urodzimy dziecko, które będzie ważyło więcej niż 4 kg. Możliwą przyczyną jest również wystąpienie zespołu policystycznych jajników, a także cukrzycy w rodzinie.


Odpowiednia dieta

Aby przywrócić odpowiedni poziom cukru w organizmie, bardzo ważna jest zmiana nawyków żywieniowych. W stanie przedcukrzycowym należy zastosować odpowiednio zbilansowaną dietę. Posiłki, jakie wtedy przyjmujemy, powinny być odpowiednio dobrane. Węglowodany nie powinny wtedy przekraczać około 60% dziennego zapotrzebowania energetycznego, białka natomiast powinny stanowić około 20%, a tłuszcze około 30%.

Należy wtedy zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych, niezdrowych przekąsek czy alkoholu. W takiej diecie powinno się ograniczyć spożywanie np. białego pieczywa, makaronu oraz innych produktów, które mają wysoki indeks glikemiczny. Posiłki powinny być przygotowywane poprzez gotowanie produktów, ich duszenie czy pieczenie w piecu. Należy wtedy unikać wszelkich smażonych dań, które obciążają trzustkę.

następna inspiracja
Zobacz również:
następna inspiracja