Te samochody nie powinny korzystać z paliwa E10 - sprawdź czy Twój samochód jest na tej liście

Piotr
Newsy
04.09.2018 14:03
Te samochody nie powinny korzystać z paliwa E10 - sprawdź czy Twój samochód jest na tej liście

Obecnie benzynę E10 można zatankować w czterech europejskich krajach.

Być może pojawi się ona także i w naszym kraju.

Jednak nie do wszystkich samochodów ta benzyna jest odpowiednia.

Obecnie paliwo sprzedawane w krajach Unii Europejskiej może zawierać maksymalnie 7% dodatku biokomponentów.

Przepisy pozwalają jednak na wprowadzenie lokalnego prawa zezwalającego na 10% dodatek paliwa pochodzenia roślinnego (etanolu).

To właśnie taka benzyna nosi nazwę E10.

Zdjęcie Te samochody nie powinny korzystać z paliwa E10 - sprawdź czy Twój samochód jest na tej liście #1

Póki co na wprowadzenie tego paliwa zdecydowały się Belgia, Francja, Niemcy oraz Finlandia.

Z czasem możliwe, że paliwo to trafi także do innych krajów w tym do Polski.

Unijne regulacje nakazują każdemu z państw UE do uzyskania 10% udziału paliwa odnawialnego w transporcie.

To właśnie biokomponenty dodawane do benzyny za takie właśnie uchodzą.

Taka sytuacja może zmusić Polskę do wprowadzenia benzyny E10 oraz oleju napędowego B10, czyli paliw z większą zawartością biokomponentów.

Jednak powstaje tutaj problem, ponieważ używanie wyżej wymienionych paliw nie jest bezpieczne w każdym samochodzie.

Podczas zagranicznych podróży zatankowanie niewłaściwego paliwa może nas sporo kosztować.

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów zaleca, aby w razie przypadkowego zatankowania benzyny E10 nie uruchamiać silnika.

Należy wtedy skontaktować się z dilerem w celu upewnienia się czy auto może je bezpiecznie spalać.

Jeżeli nie, należy wypompować takie paliwo.

Zdjęcie Te samochody nie powinny korzystać z paliwa E10 - sprawdź czy Twój samochód jest na tej liście #2

Stosowanie benzyny ze zbyt dużym dodatkiem alkoholu może zniszczyć silnik w naszym samochodzie.

Ryzyko zniszczenia dotyczy gumowych elementów, które mają styczność z paliwem, a także niektórych aluminiowych elementów jednostki napędowej.

Pojawia się także problem wydajności.

Alkohol jest mniej energetyczny od czystej benzyny pochodzenia kopalnego.

To oznacza, że samochód zatankowany E10 straci na dynamice.

Według ekspertów spadek ten może wynosić nawet 11%.

W porównaniu do benzyny E5, którą można kupić we wszystkich krajach UE, spadek jest o wiele mniejszy bo wynosi zaledwie 3-4%.

Zdjęcie Te samochody nie powinny korzystać z paliwa E10 - sprawdź czy Twój samochód jest na tej liście #3

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów opublikowało listę samochodów, które mogą jeździć na benzynie E10, a także listę samochodów do których nie wolno tankować tego typu benzyny.

Volkswagen - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004).

Skoda - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW.

Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silnikiem 2.0 l.

Mercedes - wszystkie modele z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002–2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r.

Fiat - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblo 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V.

Audi - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004). Paliwa E10 nie należy również używać zimą w modelach A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe.

Alfa Romeo - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2011 r., a także modele: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 oraz 8C: 4.7 32V.

BMW - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Chevrolet - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele produkowane od 2006 r. i spełniające normę Euro 4 lub wyższą. W przypadku modelu Aveo / Kalos E10 można używać w samochodach wyprodukowanych od 2005 r.

Chrysler - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG).

Ford - do używania E10 przystosowane są wszystkie sprzedawane w Europie samochody wyprodukowane od 1992 r. z wyjątkiem modelu Mondeo z silnikiem 1.8 SCI produkowanego od 2003 do 2007 r.

Honda - wszystkie samochody z silnikami wyposażonymi w elektroniczny wtrysk paliwa (HONDA PGM-FI).

Hyundai - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.

Jeep - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).

Kia - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Land Rover - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1996 r.

Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.

Lexus - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem: IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silnikiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.

Maybach - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Mini - samochody produkowane od 2000 r. są przystosowane do E10.

Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (Vectra, Signum, Zafira).

Peugeot - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Porsche — modelu Carrera GT nie należy tankować paliwem E10, W przypadku pozostałych modeli można go używać, o ile samochód został wyprodukowany w 1998 r. lub później (dla Boxtera od 1997 r.).

Rolls-Royce - samochody produkowane od 2003 r. są przystosowane do E10.

Seat – do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.).

Smart - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Toyota - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem modelu Avensis z silnikiem 2.0 l (1AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r. oraz 2.4 l (2AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r.

Volvo - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta produkowane od 1976 r. z wyjątkiem modelu S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.

Citroen - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Dacia - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Dodge - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).

DS - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.