Już niedługo zostaną wprowadzone nowe etykiety dotyczące paliw.
Zmiany zostaną wprowadzone we wszystkich 28 państwach członkowskich i krajach EOG.
Wyjątkiem jest Wielka Brytania która po Brexicie ma sama zadecydować w jakim stopniu te przepisy będą u niej stosowane.
Tankując paliwo zawsze zwracajmy uwagę na oznaczenie na pistolecie od paliwa.
Lepiej upewnić się dwa razy niż nalać złego paliwa.
Ciężko nalać nieodpowiednie paliwo do samochodu z silnikiem benzynowym ponieważ szyjka pistoletu z olejem napędowym jest większa niż szyjka pistoletu z benzyną.
Jeżeli doszło jednak do pomyłki to nie odpalaj samochodu tylko wezwij pomoc drogową która wypompuje złe paliwo z baku.
Po co te zmiany?
Te zmiany mają za zadanie ułatwić nam czyli konsumentom krajów członkowskich zakup odpowiedniego paliwa.
Nowe etykiety mają być wprowadzone od października tego roku.
Etykiety zamienią wszystkie które dotychczas znaliśmy.
Etykiety będą widniały na dystrybutorach oleju napędowego, benzyny i gazu.
Dodatkowo nowo wyprodukowane samochody także będą posiadały nowe oznaczenie.
BENZYNA
Nowy znak dla benzyny będzie mieć postać kółka z literą E w środku.
Będzie także widoczne specjalne oznaczenie dla biokomponentów zawartych w benzynie.
OLEJ NAPĘDOWY
Nowe oznaczenie dla oleju napędowego to kwadrat z zaokrąglonymi rogami i literą B w środku.
XTL to oznaczenie syntetycznego oleju napędowego który nie jest wytwarzany z ropy naftowej.
GAZ
Paliwa gazowe będą oznaczane rombem.
ZOBACZ TAKŻE
PORADY KTÓRE POZWOLĄ CI ZAOSZCZĘDZIĆ NA PALIWIE
Korzystasz dużo z samochodu? Dojeżdżasz codziennie do pracy, a może weekendami wyjeżdżasz z rodziną gdzieś dalej?
Możesz się zastanowić co zrobić aby wydawać mniej, a jednocześnie w dalszym ciągu używać samochodu.
Dzisiaj pokażemy kilka pomysłów jak jeździć aby zużywać jak najmniej paliwa.
TEMPOMAT
Jeżeli masz tempomat to koniecznie zacznij go używać.
Samochód spali mniej paliwa podczas jazdy równą prędkością.
Oczywiście na komputerze w swoim samochodzie zobaczysz nagły wzrost jeżeli chodzi o chwilowe spalanie paliwa podczas np. jazdy pod górkę.
My moglibyśmy wytrącać tę prędkość bez udziału silnika, ale w sumie wynik spalania podczas jazdy na tempomacie jest zadowalający.
Jeżeli często jeździsz w dalsze trasy to używaj tempomatu – to naprawdę oszczędność.
PRZYSPIESZANIE
Zbyt energiczne dodawanie gazu lub odwrotnie zbyt wolne rozpędzanie się jest tak samo złe dla ekonomii jazdy.
Pamiętaj, że lepiej szybciej rozwinąć prędkość i kontynuować jazdę ze stałą prędkością niż przez dłuższy czas jechać na niższym biegu powoli rozpędzając samochód.
Pamiętaj także, że bardzo gwałtowne przyspieszanie sprawia, że samochód z pewnością spali więcej paliwa.
Czasami patrząc na chwilowe spalanie wyświetlane na komputerze można się złapać za głowę.
Jeżeli jeździsz głównie po mieście to po co gwałtownie przyspieszać i gazować? Przecież za chwilę i tak staniesz na kolejnym czerwonym świetle.
KLIMATYZACJA
Jazda z non stop włączoną klimatyzacją to dodatkowe zużycie paliwa.
Szacuje się, że używając klimatyzację samochód może spalić 10-15% więcej paliwa.
To dość sporo.
Jednak nie warto całkowicie zrezygnować z jej używania.
Nawet w zimie warto raz na jakiś czas ją uruchomić i odpowiednio zadbać o cały układ.
Dzięki temu zapobiegniesz pojawieniu się grzyba.
Także w wilgotne dni kiedy zaczynają nam parować szyby od wewnątrz klimatyzacja skutecznie sobie poradzi i pozwoli uniknąć parowaniu szyb.
ĆIŚNIENIE W OPONACH
Warto pilnować prawidłowego ciśnienia w oponach.
Producenci samochodów zawsze podają optymalne wartości dla każdego modelu.
Jest to istotne nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale także ze względu na spalanie paliwa.
BAGAŻNIK
Jeżeli zdarza Ci się wozić w bagażniku niepotrzebne przedmioty to jak najszybciej zostaw je w garażu.
Pamiętaj, że im większa waga pojazdu tym większe jest spalanie paliwa.