Ministerstwo Klimatu i Środowiska udostępniło rządową wyszukiwarkę, dzięki której można sprawdzić, czy dany pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. W systemie pojawia się jednak sporo błędów.
Możesz sprawdzić informację w rządowej wyszukiwarce
Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych pojawi się nowa benzyna – E10.
W związku z tym Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło wyszukiwarkę pod adresem e10.klimat.gov.pl. Na stronie tej możemy sprawdzić, czy nasze auto może być zasilane benzyną E10. Konieczne jest wpisanie nazwy modelu i roku produkcji samochodu.
„ Generalnie jest tak, że od listopada 2010 roku prawie wszystkie, jeśli nie wszystkie, samochody wyprodukowane w Unii Europejskiej są dostosowane do paliwa E10. Mogą być jakieś wyjątki, mogą być też samochody wyprodukowane poza Unią Europejską, dlatego warto sprawdzić w wyszukiwarce” - tłumaczy Wiwała.
Zachowaj czujność! Wyszukiwarka zawiera wiele błędów
Sprawie przyjrzał się portal Infor.pl. Okazuje się, że rządowa wyszukiwarka zawiera wiele błędów.
PRZYKŁAD:
Fiat Coupe od rocznika 2000 może tankować benzynę E10. Według wyszukiwarki wcześniejsze roczniki tej marki nie mogą jej tankować – autor przypomina, że gama silnikowa w 2000 roku się nie zmieniła.
Dziennikarz sprawdził także model Toyoty Avensis, Ministerstwo podaje na stronie, że benzynę E10 można zatankować do silników 2,2 D-4D i 2,2 D-CAT. Benzyny nie można natomiast tankować do silnika 2,0 D-4D (D-4D – to silnik Diesla).
Reporter ujawnia, że rządowa wyszukiwarka zaleca stosowanie benzyny E10 w dwóch na trzech motorach wysokoprężnych. Można napisać wprost, że wyszukiwarka zaleca stosowanie benzyny E10 w silniku diesla.
W związku z tym zalecane jest korzystanie z rządowej wyszukiwarki z rozwagą. Warto skonsultować opublikowane informacje ze specjalistą.
Co spowoduje zatankowanie benzyny E10 do złego silnika?
- Szybsze zużycie części aluminiowych, uszczelek i wydechów,
- Emitowanie mniej toksycznych spalin,
- Gorsze rozwijanie mocy,
- Słabsza jednostka napędowa.
Koniec paliwa 95 oznaczonego E5
Od 1 stycznia ze stacji paliw zniknie paliwo 95 oznaczone E5. W zastępstwie pojawi się natomiast paliwo E10.
Nie do każdego samochodu, do którego wcześniej można było zatankować paliwo 95, będzie można wlać paliwo z nowym składem.
Oznaczenie E10 oznacza, że paliwo ma większą domieszkę biokomponentów, głównie bioetanolu.
Czy paliwo E10 będzie droższe?
Resort klimatu zapewnia, że ceny nie powinny pójść do góry ze względu na zmianę składu paliwa 95. Zaznacza jednak, że ze względu na większą zawartość bioetanolu w składzie, paliwo może być nieco mniej wydajne i może dojść niewielkiego wzrostu zużycia paliwa.
Szacuje się jednak, że zużycie wzrośnie jedynie o 1 lub 2 procent.
LINK do wyszukiwarki.