Ile wody powinno pić dziecko? Oblicz jego dzienne zapotrzebowanie!

Ile wody powinno pić dziecko? Oblicz jego dzienne zapotrzebowanie!
30Mar

Woda, soki, napoje - co najlepiej wybrać, żeby było zdrowe dla naszego dziecka? Oczywiście woda. Pełni ona bardzo ważne funkcje w organizmie człowieka. Transportuje składniki odżywcze oraz zaopatruje w tlen komórki naszego ciała. Dlaczego tak ważne jest picie wody? Otóż dlatego, że zostaje ona zużywana nawet podczas zwykłych procesów życiowych takich jak oddychanie, pocenie się, trawienie, a jej niewielki ubytek w organizmie może spowodować złe samopoczucie.


Zdjęcie Ile wody powinno pić dziecko? Oblicz jego dzienne zapotrzebowanie! #1
Kto jest najbardziej narażony na odwodnienie? Dzieci!!!



Woda stanowi około 80% masy ciała dziecka. Z uwagi na fakt, iż skóra pełni funkcję magazynowania wody, a nasze dzieci, jak ogólnie wiadomo mają mniejszą powierzchnię skóry niż osoba dorosła, dlatego są podatne na szybszą utratę wody. Ich metabolizm jest znacznie szybszy niż u dorosłego człowieka, co też przyczynia się do wydalania wody z organizmu. Odwodnione dziecko będzie zmęczone, apatyczne, będzie uskarżać się na ból głowy lub wręcz przeciwnie będzie nadpobudliwe. Dlatego tak ważne jest, by pamiętać o częstym podawaniu dziecku wody do picia, gdyż samo nie jest jeszcze świadome skutków braku jej spożycia.



Ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na wodę dla dziecka?



Od 1,2 do ponad 2 litrów dziennie. Co ważne, ilość wody można określić dla każdego dziecka indywidualnie, dzięki prostym wyliczeniom.

- Na każdy kilogram dziecka, odliczając od 1-10kg - przypada 100ml wody,
- Na każdy kolejny kilogram dziecka odliczając od 11-20kg - przypada 50ml wody,
- Na każdy kolejny pozostały kilogram masy ciała - przypada 20ml wody.

Zdjęcie Ile wody powinno pić dziecko? Oblicz jego dzienne zapotrzebowanie! #2

Przykład...



Jeśli dziecko waży 15kg...
Pierwsze 10kg: 10kg x 100ml = 1000ml = 1l
Kolejne kilogramy: 5kg x 50ml = 250ml
Razem: 1l 250ml wody dla dziecka o masie ciala 15kg.



W wyliczeniach należy uwzględnić również wodę zawartą w innych posiłkach tj. zupy, jogurty, a nawet owoce i warzywa. Ważne jest jednak, aby dziecko spożywało jak najwięcej czystej wody. To ona najlepiej uzupełnia niedobory w organizmie.



Jaka woda najlepsza?



Dziecku można podawać wodę kranową, ale koniecznie musi być ona filtrowana za pomocą dzbanka filtrującego, który usunie z wody niepotrzebne substancje oraz chlor. Na rynku dostępnych jest mnóstwo dzbanków filtrujących wodę. Najlepsze z nich należą do firmy Brita, która od ponad 50 lat zajmuje się produktami do filtracji wody.



Soki, napoje, wody smakowe - samo zło?



Nie ma nic złego w spożywaniu innych napojów przez dzieci. Należy jednak pamiętać, że zdecydowana większość napojów produkowana jest z dodatkiem cukrów, słodzików, substancji konserwujących, barwników i aromatów. Dzięki nim dzieci szybko i łatwo przyzwyczajają się do słodkiego smaku, przez co wyrabiają sobie zły nawyk, prowadzący do próchnicy oraz krytycznego spojrzenia na samą, czystą wodę.

Dlatego, aby tego uniknąć należy dziecko przyzwyczajać do picia wody od najmłodszych lat. Dzięki temu jego organizm będzie odpowiednio nawodniony, a co za tym idzie, silniejszy. Dzieci, które nie będą chciały pić samej wody, można zachęcić przez dodanie do niej świeżych owoców,np. plaster cytryny, truskawki, maliny lub listki świeżej mięty.

następna inspiracja
Zobacz również:
Zobacz również:
loading...
następna inspiracja