45-minutowe lekcje w szkołach znikną?! Ministerstwo Edukacji ma pomysł na nowy podział godzin

Martyna P.
Newsy
21.08.2025 8:26
45-minutowe lekcje w szkołach znikną?! Ministerstwo Edukacji ma pomysł na nowy podział godzin

Od 1 września 2026 roku polskie szkoły mogą wejść na zupełnie nową ścieżkę nauczania. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło wprowadzenie zmian, które mają przedefiniować sposób prowadzenia zajęć — na razie tylko w przypadku jednego przedmiotu, ale kierunek jest jasny. Czy to początek szerokiej edukacyjnej transformacji?

Do szkół wraca przyroda 

Po kilku latach nieobecności przyroda ponownie zagości w programie nauczania klas IV–VI szkół podstawowych.

Decyzja Ministerstwa Edukacji Narodowej o przywróceniu tego przedmiotu to nie tylko formalna korekta siatki godzin — to zapowiedź nowego podejścia do edukacji przyrodniczej, bardziej praktycznego, nowoczesnego i dostosowanego do wyzwań współczesnego świata.

Ministerstwo uznało, że powrót przyrody to niezbędny krok w stronę budowania spójnego, logicznego i angażującego modelu nauczania.

Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer wyjaśnia, że zintegrowany przedmiot przyrodniczy pozwoli uczniom zrozumieć świat jako całość, a nie jako zbiór niespójnych informacji.

Koniec z lekcjami po 45 minut 

Zmiana nie kończy się jednak na samym dodaniu przedmiotu — tradycyjny podział godzin ma zniknąć.

W miejsce trzech krótkich lekcji tygodniowo uczniowie mogą spodziewać się jednego dłuższego bloku zajęciowego, który potrwa nawet 3 godziny.

Czy zmiany obejmą inne przedmioty?

Wiceminister Lubnauer nie wyklucza, że w przyszłości podobny model zostanie rozszerzony na inne przedmioty. Jeśli pilotaż okaże się sukcesem, możemy spodziewać się:

  • dłuższych bloków tematycznych z matematyki, języków obcych czy historii,

  • integracji przedmiotów w formie projektów,

  • większej autonomii nauczycieli w organizacji pracy.

To oznacza początek nowej ery w polskim szkolnictwie, w której praktyka i współpraca zajmą centralne miejsce.

Nauczyciele będą mieli dowolność 

Nauczyciele zyskają elastyczność. To oni zdecydują, jak najlepiej rozplanować czas z uczniami — czy będzie to jedna długa lekcja, czy podział na mniejsze moduły.

Nowy system ma sprzyjać pracy projektowej, doświadczeniom oraz aktywnościom w terenie.

Edukacja praktyczna zamiast encyklopedycznej

Nowe podejście promuje nauczanie oparte na doświadczeniu i współpracy. W wywiadzie dla Polskiego Radia, wiceminister Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że celem reformy jest stworzenie warunków do eksperymentowania i budowania kompetencji społecznych. Jak zaznacza: „Uczniowie potrzebują przestrzeni do obserwacji, działania i współpracy, a nie tylko słuchania wykładów.”

Dzięki dłuższym blokom lekcyjnym uczniowie będą mieli okazję do:

  • prowadzenia eksperymentów naukowych,

  • obserwacji przyrody w praktyce,

  • nauki poprzez działanie w grupach.

„Reforma26. Kompas Jutra” – kompleksowe zmiany w systemie

Zmiany nie ograniczają się wyłącznie do godzin lekcyjnych. Projekt o nazwie „Reforma26. Kompas Jutra” to nowa podstawa programowa, która ma nadać edukacji bardziej nowoczesny i interdyscyplinarny charakter.

Kluczowy element? Tydzień projektowy, w ramach którego uczniowie będą realizować większe inicjatywy edukacyjne — nie tylko w ramach jednego przedmiotu, ale także łącząc różne dziedziny wiedzy oraz klasy. To pobudza kreatywność i pozwala lepiej zrozumieć powiązania między zagadnieniami.

Jeden projekt, wiele klas i tematów

W tygodniu projektowym uczniowie będą pracować nad tematami, które łączą elementy:

  • nauk ścisłych i przyrodniczych,

  • historii i społeczeństwa,

  • sztuki i nowoczesnych technologii.

Co więcej, projekty mogą angażować całe roczniki, a nawet kilka klas równolegle. Taki model edukacji stawia na integrację, myślenie problemowe i rozwój kompetencji miękkich, które w XXI wieku są równie ważne jak wiedza teoretyczna.

Kluczowe Punkty
  • Powrót przyrody do klas IV–VI od 1 września 2026 r.
  • Dłuższe bloki zamiast 45-minutówek – nawet 3-godzinne zajęcia.
  • Elastyczność nauczycieli: samodzielne planowanie podziału czasu i metod pracy.
  • Nauczanie praktyczne: eksperymenty, obserwacje terenowe, praca w grupach.
  • Tydzień projektowy w ramach programu „Reforma26. Kompas Jutra”.
  • Integracja przedmiotów i roczników – projekty łączące nauki ścisłe, historię, sztukę i technologię.
  • Możliwa ekspansja modelu na matematykę, języki obce i historię.
  • Kładzenie nacisku na kompetencje społeczne i myślenie problemowe.
Zostań z nami