Po opublikowaniu historii pani Kasi, która straciła szansę na wymarzone wakacje w Turcji z powodu zbyt krótko ważnego paszportu, odezwała się do nas inna kobieta. Znalazła się bowiem w analogicznej sytuacji, ale jej los potoczył się jednak nieco inaczej.
“Wszystko przeszło bez żadnych problemów”
Pani Marta wraz z rodziną mieli wykupione wakacje do Turcji już w styczniu. Na lotnisku wszystko przeszło bez żadnych problemów. Odprawa, oddanie dużych bagaży, sprawdzanie paszportu na bramkach…Wszystko było okej.
Dopiero podczas odprawy już do wejścia do samolotu okazało się, że paszport córki pani Marta ma krótsza datę ważności, niż wymagane 6 miesięcy.
Niestety, pani Marta wraz z córką musiały więc zostać na lotnisku, podczas gdy reszta rodziny poleciała na wakacje.
Warto dodać, że nie miała ze sobą dowodu, bo jak sama napisała, mieszka za granicą, a tam nie jest jej on aż tak potrzebny.
“Z SunExpress nie polecimy”
Gdy już stało się najgorsze, czyli rodzina poleciała, a pani Marta została sama z córką na lotnisku, los obu historii zaczyna przybierać inny kierunek.
Podczas gdy pani Kasi nie udało się wylecieć, pani Marcie udało się pozyskać cenną informację.
Od personelu lotniskowego dowiedziała się bowiem, że z paszportem córki nie poleci liniami lotniczymi SunExpress, ale innymi już tak.
Pani Marta kupiła więc bilety dla siebie i córki w liniach lotniczych Jet2 i udało się bezpieczne dostać do czekającej w Turcji rodziny.
Nic jednak dziwnego w tym, że pani Marta jest oburzona niespójnością przepisów. Z jakiej racji jest tak, że jedne linie lotniczy odmawiają przyjęcia na pokład, a inne bez problemu to robią?
To jak w końcu jest z tym paszportem do Turcji?
Na stronie rządowej gov.pl czytamy, że wytyczne dla Polaków lecących do Turcji są jasne.
Dokument paszportowy musi być ważny co najmniej 60 dni dłużej niż dozwolony okres pobytu bezwizowego. Oznacza to, że paszport oraz paszport tymczasowy powinien być ważny jeszcze przez minimum 150 dni, licząc od dnia pierwszego wjazdu do Turcji.
Zasady panujące w różnych liniach lotniczych
Zasady dotyczące ważności paszportu przed podróżą są zazwyczaj ustalane przez kraj docelowy, a nie przez linie lotnicze. To oznacza, że niezależnie od linii lotniczych, wszyscy pasażerowie muszą spełniać wymagania kraju, do którego podróżują. Wiele krajów wymaga, aby paszport był ważny przez co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu.
Jednak niektóre linie lotnicze mogą mieć swoje własne, dodatkowe wymagania lub bardziej restrykcyjne polityki, aby upewnić się, że pasażerowie będą mogli bez problemu wejść do kraju docelowego. Mogą odmówić wpuszczenia na pokład osoby z paszportem ważnym krócej niż wymagany okres, aby uniknąć sytuacji, w której pasażer zostanie zawrócony na granicy kraju docelowego.
W skrócie, podczas gdy podstawowe zasady dotyczące ważności paszportu są ustalane przez kraje docelowe, linie lotnicze mogą egzekwować te zasady lub mieć dodatkowe własne wymagania, aby zapewnić zgodność z przepisami imigracyjnymi krajów, do których latają.
Drogie Czytelniczki i Czytelnicy, jeśli borykacie się z podobnymi dylematami lub innymi problemami, które chcielibyście podzielić się z nami, zachęcamy do napisania na adres [email protected].
Gwarantujemy pełną anonimowość i dyskrecję. Pamiętajcie, że dzielenie się swoimi uczuciami i doświadczeniami może być pierwszym krokiem do znalezienia odpowiedzi i wsparcia. Jesteśmy tu dla Was, by słuchać, doradzać i inspirować.