Wprowadzanie klientów w błąd! Znany serwis z zarzutami UOKiK!

Martyna
Newsy
16.05.2023 17:59
Wprowadzanie klientów w błąd! Znany serwis z zarzutami UOKiK!

Oskarżenia skierowane do Glovo 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił znanej firmie Glovo, zajmującej się dostawą jedzenia wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK twierdzi, że serwis nie eksponuje w odpowiedni sposób informacji o dodatkowych opłatach. Za takie działania grozi kara w wysokości 10 % obrotu. 

Tomasz Chróstny - prezes UOKiK podkreślił, że należy skonstruować interfejs w taki sposób, aby wszystkie informacje dotyczące opłat były dla niego widoczne. 

"Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy istotna informacja jest dostępna dopiero po przewinięciu lub ukryta w inny sposób. Przycisk służący do złożenia zamówienia nie powinien być aktywny, zanim konsumentowi nie zostaną przedstawione wszystkie koszty związane z zamówieniem. Nie podając wyraźnie i w zrozumiały sposób ceny wraz z jej wszystkimi składnikami, przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd" - Tomasz Chróstny 

Strony Glovo 

Zdaniem ekspertów komunikaty z obowiązkowymi opłatami mogą być ukryte lub pojawiać się w nieodpowiednim momencie. Klienci dostają informację o opłatach dopiero na ostatnim etapie. W związku z tym nie mogą oni poznać cen dań przy ich wyborze i niestety częstą sytuacją jest fakt, że muszą zapłacić więcej. 

Co więcej, UOKiK zwróciło uwagę na nieoznaczenie przycisku służącego do złożenia zamówienia. Sformułowanie “potwierdź zamówienie” nie jest wystarczającą informacją dla klienta, który w tym momencie jest zobowiązany do dokonania płatności. 

Dark patterns 

Zdaniem pracowników UOKiK niektóre działania stosowane przez Glovo mogą stanowić tzw. dark patterns, który oznacza: 

“Ciemny wzorzec „interfejs użytkownika, który został starannie zaprojektowany, aby nakłonić użytkowników do robienia rzeczy, takich jak kupowanie zawyżonego ubezpieczenia wraz z zakupem lub rejestrowanie się w powtarzających się rachunkach.” - wikipedia.pl 

Kolejną nieuczciwą taktyką jest tzw. drip pricing oznaczający dodawanie niezapowiedzianych wcześniej opłat na ostatnim etapie zamówienia. 

Co na to Glovo? 

"Opłata serwisowa jest standardową praktyką w branży, stosowaną przez firmy w Polsce i na świecie. Z naszych analiz wynika, że w Polsce jesteśmy jedną z firm, która informuje użytkowników o opłacie serwisowej najwcześniej w całym procesie składania zamówienia i zachowujemy pełną transparentność. Jesteśmy otwarci na dalszą współpracę z UOKiK. Udzielimy wszelkich niezbędnych informacji dotyczących procesu zakupowego" - Glovo 

Uważacie, że działalność Glovo jest uczciwa?