Czym jest fleksitarianizm i dlaczego polecają go lekarze?

Patrycja

Dieta i żywienie

04.01.2021 17:56

Czym jest fleksitarianizm i dlaczego polecają go lekarze?

W poniższym artykule dowiesz się co to jest fleksiarianizm i dlaczego powinnaś zacząć stosować taką dietę w swoim życiu. Poznaj jej zasady, dowiedz się co możesz jeść, a jakich produktów unikać. Sprawdź, dlaczego polecają ją lekarze i dietetycy.

Zdjęcie Czym jest fleksitarianizm i dlaczego polecają go lekarze ? #1

Czym jest fleksitarianizm?

Fleksitarianizm wywodzi się z połączenia słów: flexible i vegetarian, oznacza elastyczny wegetarianizm. To rodzaj diety, która polega na ograniczeniu spożywania mięsa w codziennym żywieniu. Bazuje głównie na owocach, warzywach, produktach wegetariańskich i wegańskich, dopuszczając okazjonalne spożywanie ryb i mięsa.

Dlaczego fleksitarianizm jest coraz bardziej popularny?

Fleksitarianizm został opracowany przez amerykańską dietetyczkę Dawn Jackson Blatner w latach 90. XX wieku i do tej pory zyskał rzesze zwolenników. Według statystyk na tę dietę przeszło już 23 miliony ludzi na całym świecie.

Fleksitarianizm staje się coraz bardziej popularny, ponieważ nie jest tak restrykcyjny jak dieta wegetariańska i dopuszcza spożywanie mięsa i ryb od czasu do czasu. Dieta ta nie jest rygorystyczna i nie wymaga ścisłego przestrzegania zasad żywieniowych. Jej głównym celem jest stopniowe wymienianie mięsa na produkty roślinne. Dzięki czemu w łatwy sposób można dopasować ją do swoich preferencji smakowych i stylu życia. Nie wymaga kupowania drogich, niedostępnych produktów. Poza tym spożywając mięso i ryby rzadziej, jesteśmy w stanie pozwolić sobie na zakup dobrych jakościowo, zdrowych produktów, bez nadmiernej szkody dla naszego portfela.

Zdjęcie Czym jest fleksitarianizm i dlaczego polecają go lekarze ? #2

Co można jeść na tej diecie?

Fleksitarianim zakłada coraz rzadsze jedzenie mięsa i stopniowe wymienianie go na inne grupy produktów roślinnych. Główna zasada diety to „Więcej warzyw, mniej mięsa”. Fleksitarianie powinni jeść mięso nie częściej, niż 1-2 razy w tygodniu. Ich dieta powinna opierać się na owocach, warzywach, pełnoziarnistych produktach, nabiale, tofu, roślinach strączkowych, jak fasola, soczewica, groch, a także na nasionach, orzechach i jajkach.

Dlaczego lekarze polecają fleksitarianizm?

Lekarze polecają przejście na fleksitarianizm w codziennym życiu, ponieważ dieta korzystnie wpływa na nasz organizm, poprawiając ogólny stan zdrowia. Ograniczenie białka zwierzęcego w codziennej diecie prowadzi do obniżenia poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, zmniejszenia ryzyka chorób serca, krążenia, cukrzycy i nowotworów. Oprócz tego pozwala obniżyć masę ciała i chroni przed otyłością.