Okno żywieniowe - przełom odchudzaniu ?!?

Okno żywieniowe - przełom odchudzaniu ?!?

Szukamy sposobu, by szybko i skutecznie schudnąć, a jednocześnie nie zaszkodzić naszemu organizmowi. Jedzenie zgodnie z „Oknem żywieniowym” łączy jedno i drugie, a dodatkowo metoda ta dedykowana jest osobom prowadzącym niezbyt regularny tryb życia. Pozwala na zmniejszenie masy ciała i wciąż przybywa badań potwierdzających jej korzyści.

Czym jest „Okno żywieniowe”

Oknem żywieniowym nazywamy czas, kiedy możemy jeść. Schemat okna żywieniowego polega na oddzielaniu okresu, w którym przyjmujemy posiłki od tego, w którym powstrzymujemy się od podjadania. Należy ustalić godziny przewidziane na spożywanie posiłków, a resztę czasu przeznaczyć na post. Aby okno żywieniowe działało skutecznie, należy wydłużyć okres postu, podczas którego możemy pozwolić sobie na kawę, herbatę lub wodę.

Zdjęcie Okno żywieniowe - przełom odchudzaniu ?!? #1

Jak powinno wyglądać okno żywieniowe

Opcji jest kilka. Już samo wydłużenie przerwy między kolacją, a śniadaniem do 12 godzin wystarczy, by chudnąć kilogram na miesiąc.

  • Możemy przyjąć wariant 16/8, który zakłada, że podczas 16 godzin pościmy, a przez pozostałe 8 możemy jeść. W ciągu tych ośmiu godzin możemy pozwolić sobie na trzy posiłki i dwie małe przekąski. Godzinę rozpoczęcia postu możemy ustalić sobie indywidualnie. Osoby, które mają problem z wieczornym podjadaniem mogą rozpocząć post nawet o 23:00. Natomiast Ci, którzy nie wyobrażają sobie zacząć dnia bez śniadania, mogą jeść między 8:00, a 16:00. Ważne, by trzymać się schematu i nie podjadać w czasie 16 godzin postu.
  • Jeśli czujemy, że damy radę pościć dłużej, możemy nasze okno żywieniowe skrócić do 6 godzin, a czas powstrzymywania się od jedzenia do 18.
  • Najbardziej rygorystyczne jest założenie 20/4, przewidujące, że możemy jeść tylko przez 4 godziny, a przez pozostałe 20 pościmy. Jest to tzw. dieta wojownika, przyjmujemy wtedy bardzo solidne posiłki, w tym przynajmniej jeden ciepły.

Zdjęcie Okno żywieniowe - przełom odchudzaniu ?!? #2

Czy to działa ?

Zwolennicy okien żywieniowych i diety IF, która się na nich opiera, powołują się na wyniki badań dotyczących okresowych postów. W trakcie postu nasz organizm ma czas na trawienie spożytych posiłków, regenerację i pozbycie się stanów zapalnych. Kilkunastogodzinne okresy postu pomagają zachować prawidłowe poziomy hormonów takich jak insulina, leptyna, somatotropina i grelina. Dodatkowo w naszym organizmie spada poziom trójglicerydów i stężenie wolnych rodników.

Dla kogo?

Stosowanie okna żywieniowego sprawdzi się u wszystkich, którzy chcą zrzucić parę zbędnych kilogramów. Osoby, które nie są w stanie ograniczyć kalorii, jeść pięć posiłków dziennie o stałych porach na pewno docenią schematy opisane wyżej. Dzięki nim łatwiej zapanujemy nad dietą, gdyż przez część dnia, gdy jesteśmy zabiegani nie musimy myśleć o regularnym jedzeniu.

Kto powinien unikać stosowania okien żywieniowych:

  • Kobiety w ciąży
  • Osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną
  • Osoby, które mają problem ze snem
  • Diabetycy przyjmujący insulinę
  • Osoby z chorymi nerkami, wątrobą i tarczycą

Ważne

Jeśli zdecydujemy się na jedzenie zgodne z oknem żywieniowym, warto zacząć od łagodnego schematu i zmiany wprowadzać stopniowo, wydłużając okres postu. Należy wsłuchać się w swój organizm, sprawdzić, kiedy bywamy najbardziej głodni i na ten czas ustawić okno żywieniowe.

Patrycja

Polecane