Poczta Polska zmienia się nie do poznania. Nowe usługi i miliard na cyfryzację!

Justyna
Biznes i finanse
19.10.2025 10:03
Poczta Polska zmienia się nie do poznania. Nowe usługi i miliard na cyfryzację!

Wkrótce w placówce pocztowej zrobisz znacznie więcej niż tylko nadasz paczkę. Poczta Polska ogłosiła największą transformację od lat. W planach: usługi bankowe, modernizacja systemów IT oraz zmiany dla pracowników. Wszystko po to, by dostosować się do oczekiwań współczesnych klientów.

Konto i kredyt… na poczcie

Już w najbliższych tygodniach Poczta Polska uruchomi dystrybucję usług finansowych. Klienci będą mogli założyć konto bankowe, zaciągnąć kredyt, a nawet kupić proste ubezpieczenie — wszystko dostępne przy okienku.

Za realizację usług będą odpowiadać wyspecjalizowani pracownicy, których zadaniem będzie wyłącznie obsługa finansowa. To oznacza koniec z modelem „przy okazji” – każda osoba w tej roli przejdzie specjalistyczne szkolenie.

Prezes spółki, Sebastian Mikosz, zapowiedział, że oferta będzie prosta i zrozumiała. Wśród produktów znajdą się propozycje Banku Pocztowego, firm ubezpieczeniowych z grupy Poczty oraz wybranych partnerów zewnętrznych.

Miliard złotych na cyfrową rewolucję

Modernizacja IT to drugi filar nadchodzących zmian. Poczta Polska przeznaczy na ten cel około 1 miliarda złotych, aby nadrobić blisko 20-letnie zapóźnienia technologiczne.

Inwestycje mają poprawić automatyzację, bezpieczeństwo i sprawność procesów biznesowych. Niestety, jak podkreśla prezes, wdrażanie projektów opóźniają procedury przetargowe wynikające z ustawy o zamówieniach publicznych.

– Przetargi potrafią trwać 6–9 miesięcy. Czasem firmy startują tylko po to, by zablokować konkurenta – tłumaczy Mikosz.

Problemy z przetargiem na obsługę sądów

Jednym z wyzwań dla Poczty Polskiej jest przetarg na obsługę doręczeń dla sądów i prokuratury. Prezes przyznaje, że niektóre wymagania są zbyt wygórowane. Trwają rozmowy z Ministerstwem Sprawiedliwości, bo Poczta nadal chciałaby pełnić tę funkcję, ale z poszanowaniem własnych możliwości i strategii.

Pracownicy też odczują zmiany

Równolegle trwają negocjacje nad nowym Regulaminem Wynagradzania i Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy (ZUZP). Mikosz zaznacza, że nie chodzi o katalog przywilejów, ale o rozwiązania, które pozwolą firmie działać elastycznie i rynkowo.

Dobra wiadomość dla zatrudnionych: roczne premie o łącznej wartości około 200 mln zł zostaną wypłacone w dwóch turach – część w październiku, reszta w grudniu.

Transformacja w nowoczesną firmę

Ogłoszone zmiany to element szerokiego Planu Transformacji Poczty Polskiej, który obejmuje osiem obszarów: sprzedaż, logistykę, IT, organizację, zarządzanie, zasoby ludzkie, finanse i nieruchomości. Na realizację projektu przewidziano 500 mln zł.

Celem jest przekształcenie Poczty w nowoczesnego operatora kuriersko-detaliczno-finansowego, zdolnego konkurować z rynkowymi liderami.

Lepsze wyniki mimo strat

Mimo że w 2024 roku spółka poniosła stratę netto w wysokości 213 mln zł, to w porównaniu z poprzednim rokiem wynik ten poprawił się aż o 408 mln zł.

W 2025 r. zaplanowano zwiększenie inwestycji, przede wszystkim w obszarze IT, co ma przyspieszyć procesy i podnieść jakość usług.

Koniec redukcji etatów

Wcześniej Poczta prowadziła Program Dobrowolnych Odejść (PDO), z którego skorzystało około 5 tys. osób. Dziś spółka nie planuje dalszych zwolnień i deklaruje stabilność zatrudnienia. Obecnie firma zatrudnia ok. 51 tys. osób.