Ministerstwo pracy zaproponowano szereg zmian dotyczących przepisów BHP, które mają związek z temperaturą w pracy. Pomimo uzasadnienia, nowe przepisy i tak wzbudziły kontrowersje. Poznaj szczegóły.
Maksymalna temperatura w miejscu pracy
Resort postuluje, aby w miejscu pracy ustalić maksymalną temperaturę. Zwraca bowiem uwagę na fakt, że o ile przepisy dotyczące minimalnych temperatur są jasne, o tyle w ustawach nie wspomina się o dopuszczalnych maksymalnych temperaturach.
Istnieją bowiem zapisy o wysokich temperaturach „w warunkach szkodliwych mikroklimatu gorącego”, ale odnoszą się one tylko do pracy w wysokiej temperaturze spowodowanej czynnikami technologicznymi, a nie warunkami atmosferycznymi.
Z tego względu zaproponowano, że jeżeli temperatura powietrza przekroczy 32 st. C, niektórych prac na zewnątrz nie będzie można wykonywać.
Jeśli chodzi natomiast o pracę wewnątrz budynku, to temperatura maksymalna może wynosić 35 st. C. Powyżej tej temperatury w pomieszczeniu nie będzie można wykonywać żadnych prac.
Temperatura w pracy a tempo metaboliczne
Ministerstwo proponuje, aby temperaturę określać na podstawie klasy tempa metabolicznego i wyznacza cztery klasy: niską, umiarkowaną, wysoką i bardzo wysoką.
W przypadku pracy w pomieszczeniu maksymalna temperatura nie powinna przekraczać:
- 28 st. C. dla prac o niskim i umiarkowanym tempie metabolizmu oraz w biurach,
- 25 st. C. dla prac o wysokim tempie metabolizmu,
- 22 st. C. dla prac o bardzo wysokim tempie metabolizmu.
- Jeśli ze względów technologicznych nie jest możliwe utrzymanie tych temperatur, pracodawca ma obowiązek zastosować odpowiednie środki techniczne lub organizacyjne w celu ich obniżenia.
- Przekroczenie temperatury 35 st. C. w pomieszczeniu oznacza zakaz wykonywania w nim pracy.
Natomiast w przypadku pracy na zewnątrz:
- Przy temperaturze powyżej 25 st. C. pracodawca musi wdrożyć rozwiązania organizacyjne, takie jak dodatkowe przerwy czy skrócenie czasu pracy.
- Przekroczenie 32 st. C. uniemożliwia wykonywanie prac o wysokim lub bardzo wysokim wydatku energetycznym (tempie metabolicznym) na zewnątrz.
Duże wyzwanie dla pracodawców
Tak sformułowane przepisy stanowią duże wyzwanie dla pracodawców. Upalnych dni w roku jest bowiem coraz więcej, a nowe wytyczne sprawią, że pracodawcy będą musieli podjąć wiele działań, aby się do nich dostosować.
Resort zapewnia jednak, że da im czas na na dostosowanie pomieszczeń pracy do nowych wymogów oraz aktualizację dokumentacji oceny ryzyka zawodowego do 1 czerwca 2025 roku.