Już 1 stycznia 2025 roku w sklepach zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące etykietowania produktów. Celem nowych przepisów jest zwiększenie transparentności, a także ujednolicenie standardów handlowych. Co konkretnie ulegnie zmianie? Jak nowe przepisy wpłyną na klientów? Poznaj szczegóły.
Nowe zasady znakowania warzyw i owoców
Od 1 stycznia 2025 roku zmienią się przepisy dotyczące znakowania warzyw i owoców. Unia Europejska chce, by produkty te były oznaczone w taki sposób, aby konsument od razu miał pewność co do kraju pochodzenia i jakości produktu.
Handlowcy zostaną więc zmuszeni do przygotowania nowych etykiet zawierających wymagane oznaczenia oraz do sporządzenia systemu informacyjnego i przeszkolenia personelu.
Oznaczanie pochodzenia produktu
Od stycznia owoce i warzywa będą musiały mieć wyraźne oznaczenie wskazujące na pochodzenie. Litery oznaczające kraj pochodzenia będą musiały być bardziej widoczne niż te wskazujące na kraj pakowania produktu. Dzięki temu konsumenci preferujący lokalne produkty nie zostaną wprowadzeni w błąd.
Oznaczenie jakości produktu
Producenci żywności będą musieli pożegnać się z niezrozumiałym oznaczaniem produktów jako “premium” czy “najwyższa jakość”. Określenia te nie są w żaden sposób uregulowane prawnie, a więc mogą równie dobrze nic nie oznaczać. Od 2025 roku dopuszczalne będą natomiast określenia: "klasa ekstra," "klasa I" czy "klasa II."
Szczegółowe informacje o produkcie
Producenci będą musieli ponadto podawać na etykiecie szczegółowe informacje dotyczące produktu. Mowa między innymi o nazwie odmiany warzyw lub owoców, klasie jakości, ilości, wielkości lub liczbie sztuk oraz nazwie i adresie podmiotu pakującego i wysyłającego produkt.
Większa świadomość konsumentów
Nowe przepisy mają na celu przede wszystkich ograniczenia praktyk wprowadzających konsumentów w błąd. Dzięki nowym zasadom klient będzie wiedział dokładnie co i od kogo kupuje. Oprócz tego, producenci przestaną określać produkty w sposób sugerujący ich wyższą jakość.
Co więcej, osoby, którym zależy na wspieraniu polskich lub jeszcze bardziej lokalnych produktów, będą mieli ułatwiony dostęp do informacji na temat pochodzenia warzyw i owoców.
Warto wiedzieć, że przepisy wchodzące w życie 1 stycznia 2025 roku dotyczą zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.