Kodeks pracy zobowiązuje pracodawców do zapewnienia pracownik odpowiednich warunków pracy. Jednym z czynników jest przykładowo temperatura w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Jeśli szef nie dostosuje jej do warunków, to może ponieść karę, a pracownik może odmówić wykonywania swoich obowiązków.
Minimalna temperatura w miejscu pracy
Jak wskazuje Kodeks pracy, minimalna dopuszczalna temperatura w pomieszczeniach biurowych lub w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna, wynosi 18 stopni C.
W przypadku wykonywania ciężkiej pracy fizycznej, lub pracy w pomieszczeniu, gdzie temperatura musi być niższa, termometry nie mogą pokazać mniej niż 14 stopni C.
18 i 14 stopni C. jest jednak absolutnym minimum. Eksperci z Medycyny Pracy wskazują bowiem, że pracodawca powinien dążyć do utrzymania w miejscu pracy temperatury optymalnej, która wynosi:
- 20–22,8°C – zimą podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
- 23,9–26,7°C – latem podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
- 18,3°C – podczas średnio ciężkiej pracy fizycznej,
- 15,5°C – podczas bardzo ciężkiej pracy fizycznej.
Od 1 do nawet 30 tysięcy zł kary
Zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy leży w odpowiedzialności pracodawcy. Jeśli tak nie jest, to pracownik może złożyć na szefa skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.
Za nieprzestrzeganie przepisów bhp pracodawca naraża się na karę w wysokości od 1 tys. zł do nawet 30 tys. zł.
Pracownik może odmówić wykonania swoich obowiązków
Zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura w miejscu pracy jest argumentem do tego, aby pracownik odmówił wykonania swojej pracy. Nie jest ona bowiem zgodna z przepisami bhp oraz może stanowić zagrożenie dla zdrowia pracownika.
Określają to przepisy prawa pracy, które dopuszcza powstrzymanie się od wykonania obowiązków:
- gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo
- gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom.
Pracownik, który z powodu nieodpowiedniej temperatury postanowi powstrzymać się do pracy, musi o tym od razu zawiadomić pracodawcę. Warto przy tym pamiętać, że taki pracownik zachowuje pełne prawo do wynagrodzenia.