Zbyt zimno w miejscu pracy? Możesz odmówić wykonania obowiązków, a i tak otrzymać wynagrodzenie!

Agnieszka
Prawo
22.10.2024 11:47
Zbyt zimno w miejscu pracy? Możesz odmówić wykonania obowiązków, a i tak otrzymać wynagrodzenie!

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawców do zapewnienia pracownik odpowiednich warunków pracy. Jednym z czynników jest przykładowo temperatura w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Jeśli szef nie dostosuje jej do warunków, to może ponieść karę, a pracownik może odmówić wykonywania swoich obowiązków.

Minimalna temperatura w miejscu pracy

Jak wskazuje Kodeks pracy, minimalna dopuszczalna temperatura w pomieszczeniach biurowych lub w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna, wynosi 18 stopni C.

W przypadku wykonywania ciężkiej pracy fizycznej, lub pracy w pomieszczeniu, gdzie temperatura musi być niższa, termometry nie mogą pokazać mniej niż 14 stopni C.

18 i 14 stopni C. jest jednak absolutnym minimum. Eksperci z Medycyny Pracy wskazują bowiem, że pracodawca powinien dążyć do utrzymania w miejscu pracy temperatury optymalnej, która wynosi:

  • 20–22,8°C – zimą podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
  • 23,9–26,7°C – latem podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
  • 18,3°C – podczas średnio ciężkiej pracy fizycznej,
  • 15,5°C – podczas bardzo ciężkiej pracy fizycznej.

Od 1 do nawet 30 tysięcy zł kary

Zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy leży w odpowiedzialności pracodawcy. Jeśli tak nie jest, to pracownik może złożyć na szefa skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. 

Za nieprzestrzeganie przepisów bhp pracodawca naraża się na karę w wysokości od 1 tys. zł do nawet 30 tys. zł.

Pracownik może odmówić wykonania swoich obowiązków

Zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura w miejscu pracy jest argumentem do tego, aby pracownik odmówił wykonania swojej pracy. Nie jest ona bowiem zgodna z przepisami bhp oraz może stanowić zagrożenie dla zdrowia pracownika. 

 Określają to przepisy prawa pracy, które dopuszcza powstrzymanie się od wykonania obowiązków:

  • gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo
  • gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. 

Pracownik, który z powodu nieodpowiedniej temperatury postanowi powstrzymać się do pracy, musi o tym od razu zawiadomić pracodawcę. Warto przy tym pamiętać, że taki pracownik zachowuje pełne prawo do wynagrodzenia.

Kluczowe Punkty
  • Pracodawcy muszą zapewnić odpowiednie warunki pracy, w tym odpowiednią temperaturę.
  • Minimalna temperatura w biurach to 18°C, a przy ciężkiej pracy fizycznej 14°C.
  • Optymalne temperatury to 20-22,8°C zimą i 23,9-26,7°C latem dla lekkiej pracy.
  • Pracodawca może otrzymać karę do 30 tys. zł za nieprzestrzeganie przepisów bhp.
  • Pracownik może odmówić pracy przy nieodpowiedniej temperaturze.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną