Od września pasażerowie podróżujący między Poznaniem a Piłą oraz miastami Pomorza Środkowego odczują znaczące zmiany w rozkładzie jazdy PKP Intercity. Zamiast dotychczasowych ośmiu pociągów, kursować będą jedynie dwa.
Przyczyny redukcji liczby pociągów
Ta redukcja wynika z remontu linii kolejowej nr 405, biegnącej od Szczecinka do Białogardu w województwie zachodniopomorskim. Prace remontowe, które potrwają co najmniej do grudnia, wyłączą z ruchu pociągi pasażerskie na tej trasie, co zmusi podróżnych do korzystania z komunikacji zastępczej, w tym autobusów.
Nowa organizacja ruchu i komunikacja zastępcza
Zmiany w rozkładzie oznaczają, że jeden z dwóch dostępnych pociągów Intercity będzie kończył trasę w Pile, a drugi dotrze do Szczecinka. Regionalne połączenia Kolei Wielkopolskich i Polregio na trasie Poznań – Piła pozostaną w dużej mierze bez zmian, jednak pasażerowie jadący dalej na północ muszą przygotować się na przesiadkę na autobusy w Szczecinku. Niestety, brak dodatkowych pociągów regionalnych w tym okresie może oznaczać zwiększone zatłoczenie na dostępnych trasach.
Cele remontu i perspektywy przyszłych udogodnień
Remont linii Szczecinek – Białogard ma na celu przywrócenie maksymalnej prędkości pociągów do 120 km/h, co w przyszłości skróci czas przejazdu. Mimo tych niedogodności, są też pozytywne wiadomości – w Obornikach ma powstać nowy most kolejowy nad Wartą, dzięki czemu w przyszłości możliwe będzie zwiększenie liczby połączeń na linii Poznań – Piła. Decyzja o budowie drugiego toru i mostu została niedawno zatwierdzona, co otwiera drogę do realizacji tego projektu.