Nie każdy podróżny zdaje sobie sprawę, że poza odszkodowaniem za opóźniony lot można ubiegać się o coś jeszcze. Dziś przedstawimy szczegóły i przybliżymy ten temat.
Odszkodowanie za opóźniony lot
O odszkodowanie można ubiegać się w następujących sytuacjach:
-
odwołany lot,
-
opóźnienie lotu o minimum 3 godziny,
-
odmowa wejścia na pokład samolotu (posiadając ważny bilet),
-
brak możliwości przesiadki – spóźnienie się na samolot przez opóźnienia.
Maksymalna kwota odszkodowania wynosi 600 euro.
Wniosek o odszkodowanie powinien być skierowany do obsługującego przewoźnika lotniczego (nie pośredników sprzedaży biletów). W przypadku lotów code-share konieczne jest ustalenie, który przewoźnik faktycznie realizuje lot.
Więcej szczegółowych informacji o odszkodowaniach znajdziesz na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska.
Nie tylko odszkodowanie...
W niektórych przypadkach pasażerowie mogą otrzymać zadośćuczynienie za opóźniony lot. Ma ono być formą rekompensaty za negatywne skutki cielesne i psychiczne, które nie są związane z uszczerbkiem majątkowym. Chodzi o uszczerbek na zdrowiu i straty moralne związane ze zdarzeniami na lotnisku (koczowanie wiele godzin, brak informacji, zmienne informacje).
1000 złotych zadośćuczynienia za stres
Wyrok Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie z 2021 roku (I C 3725/19) został przybliżony przez portal „Bezprawnik”. Opisuje on sprawę pasażerów, którzy mieli opóźniony lot o jeden dzień. Podróżni stracili jeden dzień wypoczynku oraz narażeni byli na stres przez opóźnienie i dezinformacje.
Sąd uznał, że całodniowe koczowanie na lotnisku było źródłem stresu. Brak rzetelnych informacji sprawił, że podróżni poczuli się traktowani bez należnego im szacunku. Stwierdził, że negatywne przeżycia i emocje związane z nieprawidłowym wykonaniem umowy należy zrekompensować. Sąd nakazał wypłacenie zadośćuczynienia w wysokości 1000 złotych dla każdego powoda. Dodajmy, że powodzi domagali się 5000 złotych na osobę. Uznano jednak, że kwota ta mogłaby prowadzić do bezpodstawnego wzbogacenia się pokrzywdzonych.
Opóźniony lot – prawa pasażera
Przy opóźnieniu wynoszącym ponad 2 godziny pasażerom przysługuje prawo do otrzymania posiłków i napojów w ilości odpowiedniej do czasu oczekiwania, dwóch rozmów telefonicznych oraz dwóch e-maili.
W przypadku konieczności oczekiwania na lot zastępczy przez jedną lub więcej nocy, przewoźnik zapewni zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztu biletu lub zaoferowania alternatywnego połączenia do miejsca docelowego.
W przypadku dotarcia do miejsca przeznaczenia z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem, pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że opóźnienie spowodowane było nadzwyczajnymi okolicznościami.