Klienci banków, bądźcie czujni! Nowe oszustwo z automatycznymi połączeniami!

Ewelina
Newsy
11.07.2024 14:18
Klienci banków, bądźcie czujni! Nowe oszustwo z automatycznymi połączeniami!

W ostatnich dniach BNP Paribas zwrócił uwagę na nową metodę oszustwa, w której oszuści wykorzystują automatyczne połączenia telefoniczne. Klienci banku otrzymują telefon z nieznanego numeru, gdzie automatyczny bot przekierowuje ich do osoby podszywającej się pod pracownika banku.

Sposób Działania Oszustów

Jak podaje bank, oszuści dzwonią do klientów z nieznanego numeru, a po odebraniu połączenia słychać głos bota, który prosi o wybranie jednej z kilku opcji. Niezależnie od wybranej opcji, klient zostaje przekierowany do oszusta udającego pracownika banku.

Celem Oszustwa

Głównym celem oszustów jest wyłudzenie danych logowania do bankowości internetowej oraz uzyskanie dostępu do konta bankowego klientów. W związku z tym BNP Paribas przygotował kilka porad, jak można chronić się przed takimi atakami.

Ważne Wskazówki od BNP Paribas

Bank przypomina, że jego pracownicy nigdy nie proszą o:

  • Login lub hasło do bankowości internetowej,
  • Instalację dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów czy telefonów klientów,
  • Podanie pełnego numeru karty oraz kodu CVV,
  • Podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu, wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku.

Jak Sprawdzić Tożsamość Pracownika Banku?

BNP Paribas zaleca, aby w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących tożsamości osoby dzwoniącej, natychmiast zakończyć rozmowę i sprawdzić numer telefonu na oficjalnej stronie banku. Można także oddzwonić na znany numer kontaktowy banku.

Dodatkowo, tożsamość pracownika banku można bezpłatnie potwierdzić za pomocą aplikacji GOmobile. W trakcie rozmowy telefonicznej, klient może poprosić pracownika o potwierdzenie swojej tożsamości. Bank wysyła wtedy powiadomienie PUSH z danymi pracownika, które klient może zweryfikować, podając PIN ustawiony w aplikacji.

Inne Przypadki Podszywania się pod Banki

BNP Paribas nie jest jedynym bankiem, którego klienci są narażeni na takie oszustwa. Wcześniej CSIRT KNF ostrzegał przed oszustami podszywającymi się pod inne banki, takie jak PKO BP, mBank czy ING Bank Śląski. Cyberprzestępcy często wykorzystują fałszywe strony internetowe oraz wiadomości e-mail, aby wyłudzić dane klientów.

BNP Paribas apeluje do wszystkich klientów o zachowanie szczególnej ostrożności i zgłaszanie wszelkich podejrzanych działań, które mogą mieć związek z próbami wyłudzenia danych.

Kluczowe Punkty
  • BNP Paribas ostrzega przed nową metodą oszustwa telefonicznego.
  • Oszuści wykorzystują automatyczne połączenia telefoniczne do podszywania się pod pracowników banku.
  • Celem oszustów jest wyłudzenie danych logowania do bankowości internetowej i uzyskanie dostępu do konta bankowego klientów.
  • BNP Paribas przypomina, że jego pracownicy nigdy nie proszą o podanie loginu, hasła, numeru karty, kodu CVV ani kodu BLIK.
  • W przypadku wątpliwości dotyczących tożsamości osoby dzwoniącej bank zaleca sprawdzenie numeru telefonu na oficjalnej stronie i potwierdzenie tożsamości przez aplikację GOmobile.
  • Oszuści często podszywają się także pod inne banki, takie jak PKO BP, mBank czy ING Bank Śląski.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną