Strefa Czystego Transportu obecnie istnieje jedynie w Warszawie. Kraków i Wrocław planują wprowadzić ją u siebie za rok. Okazuje się jednak, że być może nie skończy się wyłącznie na tych miastach. Powstał bowiem projekt ustawy, który może zobowiązać wiele innych miast do wprowadzenia u siebie SCT.
Strefa Czystego Transportu w zanieczyszczonych miastach
Projekt zmiany ustawy o elektromobilności zaproponowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska przewiduje, że miasta, w których mieszka powyżej 100 tysięcy osób, a w których odnotowuje się przekroczenie dopuszczalnego, średniorocznego limitu poziomu dwutlenku azotu w powietrzu, będą zobowiązane do utworzenia strefy czystego transportu.
Poziom dwutlenku azotu w powietrzu miałby być badany przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Natomiast w przypadku przekroczenia dopuszczalnych limitów zanieczyszczeń, miasto byłoby zobowiązane do utworzenia Strefy Czystego Transportu w przeciągu dziewięciu miesięcy od odnotowania przekroczenia limitu.
Nowy obowiązek dla gmin: zeroemisyjne autobusy
Z projektu zmiany ustawy wynika ponadto, że gminy liczące powyżej 100 tysięcy mieszkańców oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolia musiałyby zakupić zeroemisyjne autobusy do komunikacji miejskiej.
Do listy zobowiązanych do utworzenia Strefy Czystego Transportu mają zaliczać się podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie drogowych przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej na obszarze gminy, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. lub związku metropolitalnego.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Przypomnijmy, że w Warszawie istnieje Strefa Czystego Transportu, która zaczęła obowiązywać 1 lipca 2024 roku.
Warszawska Strefa Czystego Transportu ma obszar ok. 37 km kw. i obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic.
Zgodnie z zasadami obowiązujący w 2024 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 roku.
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 roku.
Niespełnienie tych wymogów wiąże się z zakazem wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Są jednak wyjątki:
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. - informuje portal https://transport.um.warszawa.pl