Warszawa przygotowuje się do wprowadzenia pierwszej w kraju Strefy Czystego Transportu (SCT). Już od 1 lipca 2024 roku na ulicach stolicy pojawią się samochody z nowymi oznaczeniami. Zielone naklejki, które będą umieszczane na przednich szybach pojazdów, będą jednak obowiązkowe tylko w określonych sytuacjach. Kogo obejmą te regulacje i jakie będą ich konsekwencje?
Czym są Strefy Czystego Transportu?
Strefy Czystego Transportu to specjalnie wyznaczone obszary, w których mogą poruszać się jedynie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Inicjatywa ta, funkcjonująca już w 320 miastach Europy, ma na celu redukcję zanieczyszczeń powietrza. W Polsce SCT będą wprowadzane w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, które przekraczają dopuszczalne normy emisji tlenków azotu.
Wymogi dla pojazdów w warszawskiej SCT
Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmie większość Śródmieścia oraz fragmenty sąsiednich dzielnic. Wjazd do tej strefy będzie ograniczony dla samochodów emitujących najwięcej spalin. Kierowcy będą musieli posiadać pojazdy benzynowe spełniające normę Euro 2 (rocznik 1997 lub nowszy) lub diesle spełniające normę Euro 4 (rocznik 2005 lub nowszy), jak informuje warszawski ratusz.
Jeśli dane dotyczące pojazdu z centralnej ewidencji będą niewystarczające, konieczne będzie umieszczenie nalepki informującej o roczniku produkcji i rodzaju paliwa. Przewiduje się, że nowe regulacje obejmą jedynie 2% zarejestrowanych pojazdów w Warszawie.
Zielone nalepki - kto będzie musiał je mieć?
Wraz z uruchomieniem SCT na niektórych samochodach pojawią się zielone nalepki. Wbrew medialnym doniesieniom, nie będą one obowiązkowe dla wszystkich kierowców. Jak wyjaśnia Jacek Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, nalepki będą dotyczyły pojazdów wyłączonych z zasad SCT, na przykład aut seniorów. Kontrola będzie przeprowadzana głównie na podstawie numerów rejestracyjnych.
Jak i gdzie uzyskać nalepkę SCT?
Nalepki będą umieszczane w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. Aby je uzyskać, mieszkańcy Warszawy będą musieli złożyć wniosek do Zarządu Dróg Miejskich, osobiście lub elektronicznie przez portal zdm.waw.pl. Koszt wydania nalepki wynosi 5 złotych. Warto pamiętać, że nalepki są specyficzne dla danego miasta, co oznacza, że naklejka z Krakowa nie uprawnia do wjazdu do SCT w Warszawie.
Kontrola i kary za nieprzestrzeganie zasad
Przestrzeganie zasad w SCT będzie kontrolowane przez kamery oraz patrole, które będą monitorować pojazdy wewnątrz strefy i na jej wlotach. Za złamanie zakazu wjazdu grozi kara w wysokości 500 zł.
Podsumowanie
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie to krok w stronę poprawy jakości powietrza w stolicy. Nowe regulacje będą dotyczyły tylko części pojazdów, a obowiązkowe zielone nalepki będą wymagane w specyficznych przypadkach. Mieszkańcy muszą przygotować się na zmiany, które mogą wpłynąć na codzienne poruszanie się po mieście, jednak długofalowe korzyści w postaci czystszego powietrza są tego warte.