Już niebawem w wielu polskich miastach pojawią się Strefy Czystego Transportu (SCT). W związku z tym samochody spalinowe i Diesle będą musiały posiadać specjalne pozwolenie na to, aby do takiej strefy wjechać. Jak jednak będzie to sprawdzane? Na samochodach muszą być specjalne naklejki. Za ich brak grozi mandat w wysokości 500 zł.
Te samochody nie wjadą do Stref Czystego Transportu
Przypomnijmy, że już 1 lipca 2024, na razie tylko w Warszawie, pojawią się strefy, do których nie będą mogły wjechać samochody benzynowe starsze niż 27 lat i samochody z silnikiem Diesla starsze niż 18 lat.
Jest to wynik ustawy PiS, będącej jednocześnie kamieniem milowym w realizacji Krajowego Planu Odbudowy.
Zielone naklejki na samochodach
Dopuszczenie pojazdu do wjazdu do SCT trzeba będzie sygnalizować naklejeniem na samochód specjalnej naklejki.
Będzie ona umieszczona w lewym dolnym rogu szyby samochodu. Oprócz naklejek, policja będzie kontrolować wjazd do SCT również za pomocą kamer.
– Wykorzystamy zarówno kamery, jak i naklejki. System odczytu tablic rejestracyjnych będzie oparty częściowo o istniejące, a częściowo o nowe kamery. Do tego potrzebne będzie nowe oprogramowanie do zarządzania, także w celu zarządzania dostępem do Centralnej Ewidencji Pojazdów – powiedział w rozmowie z dziennik.pl Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy.
Mandat za łamanie przepisów
Jeśli kamery lub funkcjonariusze zarejestrują nieuprawniony wjazd do SCT, czyli samochód nieposiadający specjalnej naklejki, to kierowcę czeka mandat nawet w wysokości 500 zł.
Mówi o tym Art. 96c Kodeksu wykroczeń:
Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych.
Czy raz wydana naklejka obowiązuje wszędzie?
Niestety nie. Naklejka uprawniająca do wjazdu do SCT na przykład we Wrocławiu nie uprawnia do wjechania do SCT w innych miastach. Powodem jest fakt, że w każdym z miast uchwała określa inne warunki wjazdu do czystych stref.
Gdzie powstaną Strefy Czystego Transportu?
To do władz poszczególnych miast należy póki co decyzja o wprowadzeniu na ich terenie Stref Czystego Transportu.
1 lipca taka strefa pojawi się w Warszawie i obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic.
Chęć stworzenia SCT zapowiedział już także Wrocław, Kraków, Kielce, Gliwice, Poznań, Toruń, Lublin i Rzeszów.