Resort edukacji przedstawił długo wyczekiwany projekt zakładający likwidację zadań domowych w klasach I-III oraz nieobowiązkowe zadania domowy w klasach IV-VIII. Uczniowie z pewnością czekali na tę zmianę, jednak coraz częściej pojawiają się także krytyczne głosy na ten temat. Co jest nie tak z likwidacją prac domowych? Poznaj szczegóły.
Likwidacja prac domowych
Nowy rząd, spełniając jedną ze swoich przedwyborczych obietnic, planuje znieść prace domowe w klasach I-III. W przypadku klas VI-VIII prace domowe mają być natomiast nieobowiązkowe, a uczniowie nie będą otrzymywać za nie oceny.
Zniesienie prac domowych ma na celu między innymi zmniejszenie nierówności edukacyjnych, gdyż część dzieci otrzymuje pomoc rodziców, co wpływa na lepsze oceny.
Co więcej, z danych wynika, że polskie dzieci spędzają na odrabianiu prac domowych znacznie więcej czasu, niż ich rówieśnicy z innych krajów.
- Teraz jest tak, że ta część dzieci, którym rodzice pomagają odrabiać lekcje, dostaje lepsze oceny za pracę domową niż ich rówieśnicy, którzy takiej pomocy nie otrzymują, więc już pod tym kątem powoduje to różnicowanie uczniów. Ale nie tylko - bywa, że nauczyciele traktują pracę domową, jako sposób na to, by uczniowie uzupełnili i samodzielnie nauczycieli się materiału, który powinien zostać zrealizowany na lekcjach - w rezultacie uczeń, który ma pomoc i możliwość przećwiczenia materiału z korepetytorem, jest na bieżąco, a ten, który nie ma takich zasobów, ma coraz większe zaległości. Likwidacja zadań domowych zniweluje te różnice, bo materiał w całości będzie omawiany na lekcjach - tłumaczy Dorota Łoboda, posłanka Koalicji Obywatelskiej.
Pomysł zlikwidowania prac domowych ma jednak wielu przeciwników.
Nie wszyscy popierają likwidację prac domowych
Wielu ekspertów wskazuje na fakt, że realizowanie tej obietnicy wyborczej miałoby sens tylko w przypadku szerszej dyskusji na ten temat i konsultacji z przedstawicielami szkół.
O pracach domowych w rozmowie z Prawo.pl mówił między innymi Marek Pleśniar, dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty:
Zazwyczaj służą one powtórzeniu, utrwaleniu informacji lub wyćwiczeniu jakiejś umiejętności. Wtedy powtarzanie tabliczki mnożenia czy przepisywanie liter - jakkolwiek monotonne i często mało satysfakcjonujące - służy bardzo ważnym celom, bez tego nie da się ćwiczyć koordynacji neuronowej, utrwalać w pamięci wiadomości. Wolałbym by nowy rząd nie powielał błędów poprzedniego i w większym stopniu ufał nauczycielom, a nie dążył do ograniczenia ich autonomii.
Wady i zalety prac domowych
Zadawanie prac domowych dzieciom jest powszechną praktyką w systemach edukacyjnych na całym świecie. Ta metoda ma swoje zalety i wady, które są przedmiotem debat wśród nauczycieli, rodziców i ekspertów edukacyjnych.
Zalety Prac Domowych:
-
Utrwalanie Wiedzy: Prace domowe pozwalają uczniom utrwalić i przyswoić materiał, który został przedstawiony na lekcjach, co jest kluczowe dla zrozumienia i zapamiętywania nowych informacji.
-
Rozwijanie Samodzielności: Zadania do wykonania w domu uczą dzieci samodzielności i odpowiedzialności za własne uczenie się. Pozwalają również na rozwijanie umiejętności zarządzania czasem.
-
Wspieranie Indywidualnego Postępu: Prace domowe umożliwiają indywidualne podejście do nauki, co jest szczególnie ważne dla uczniów, którzy potrzebują więcej czasu na przyswojenie materiału.
Wady Prac Domowych:
-
Stres i Przeciążenie: Nadmierna ilość prac domowych może prowadzić do stresu i przeciążenia u dzieci, co negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne i fizyczne.
-
Brak Wolnego Czasu: Prace domowe ograniczają czas wolny dzieci na odpoczynek, zabawę i inne pozaakademickie aktywności, które są ważne dla ich wszechstronnego rozwoju.
-
Nierówny Dostęp do Zasobów: Nie wszystkie dzieci mają równy dostęp do zasobów edukacyjnych i wsparcia w domu, co może pogłębiać nierówności edukacyjne.
Podsumowanie:
Prace domowe mogą być efektywnym narzędziem w edukacji, jeśli są odpowiednio zbilansowane i dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów. Kluczowe jest znalezienie złotego środka, który pozwoli na utrwalanie wiedzy i rozwijanie umiejętności, nie powodując jednocześnie nadmiernego stresu i przeciążenia.
{stop article}