Komisja Europejska rozważa zaostrzenie przepisów dla seniorów posiadających prawo jazdy. Zmiany miałby dotyczyć osób po 60. i 70. roku życia. Czy nowe regulacje zostaną wprowadzone?
Zaostrzone przepisy dla seniorów za kółkiem?
Komisja Europejska dąży to tego, aby osoby po ukończeniu 60. roku życia były objęte krótszym terminem ważności prawa jazdy.
Drugim założeniem Komisji Europejskiej jest to, aby seniorzy po 70. roku życia regularnie przechodzili badania potwierdzające zdolność do prowadzenia pojazdów. Badania lekarskie miałyby być przeprowadzane co 5 lat. Pozytywny wynik badania pozwalałby na nowe uprawnienia. Członkowie KE sugerują także, że konieczne jest wprowadzenie ponownych egzaminów teoretycznych dla seniorów w celu znajomości zmieniających się przepisów drogowych.
Ministrowie sugerują dyskryminację wiekową
Plany Komisji Europejskiej podzieliły ministrów. Wielu z nich wskazywało na dyskryminację wiekową. Podkreślali oni, że nowe regulacje będą sporym obciążeniem biurokratycznym. Projekt został wycofany z obrad, jednak Komisja nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.
Konieczne będzie złożenie oświadczenia
Inna z propozycji Komisji Europejskiej znalazła spore poparcie. Przy odnawianiu uprawnień co 15 lat kierowcy będą musieli składać oświadczenie o zdolności do kierowania pojazdem. Obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich kierowców bez względu na wiek.
Prawo Jazdy – jakie jeszcze zmiany proponuje Komisja Europejska?
- Dwuletni okres próbny dla początkujących,
- Zerowa tolerancja za jazdę pod wpływem alkoholu,
- Możliwość przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy (pojazdy osobowe i ciężarowe) osób w wieku od 17 roku życia. Osoby, które zdadzą egzamin w tym wieku, do czasu ukończenia 18 roku życia będą mogły prowadzić pojazd w towarzystwie osoby dorosłej,
- Wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy w całej Unii Europejskiej– wszystkie procedury (wymiana, przedłużenie ważności) mają odbywać się online,
- Nowe uprawnienia– kierowcy z prawem jazdy kategorii B będą musieli uzyskać uprawnienia do prowadzenia pojazdu o masie całkowitej do 4,25 ton (dotychczas było to 3,5 tony). Wiąże się to z większą masą samochodów elektrycznych,
- Aktualizacja testów na prawo jazdy– aktualizacji mają zostać poddane testy na prawo jazdy. Mają one uwzględniać przejście na zerową emisję CO2 dla nowych aut. Testy mają ocenić wiedzę dotyczącą zautomatyzowanych technologii. Kierowcom ma być przedstawiana wiedza na temat tego, jak zmienianie biegów wpływa na emisję,
- Organy ścigania z dostępem do krajowych rejestrów prawa jazdy. Zabieg ten ma pomóc w procesie weryfikacji sprawcy zdarzenia oraz egzekwowaniu zapłaty,
- Lepsza komunikacja między organami ścigania z różnych krajów. Planowane jest rozszerzenie wykroczeń, przy których organy będą musiały współpracować. Przypomnijmy, że obecnie współpraca ta obejmuje wspólne dochodzenie dotyczące przekroczenia prędkości lub jazdy pod wpływem alkoholu. Po wdrożeniu zmian wykroczenia będą poszerzone o nieprawidłowe parkowanie, jazdę pod prąd, czy jazdę na zderzaku,
- Lepsza ocena sprawności psychicznej i fizycznej – ocena ta ma uwzględnić postępy w leczeniu chorych takich jak np. cukrzyca,
- Powstanie specjalny portal –ułatwi on bezpośrednie uiszczanie kar pieniężnych,
- Wprowadzenie nowego systemu umożliwiającego zakaz prowadzenia pojazdu na terenie całej Unii Europejskiej.