W wielu sklepach rozpoczął się sezon Black Friday. Klientom trudno będzie w tym roku znaleźć z atrakcyjne rabaty. Wszystko za sprawą unijnej dyrektywy Omnibus.
Podwyższanie cen i spektakularne obniżki
W poprzednich latach w sezonie Black Friday wielu nieuczciwych sprzedawców decydowało się na podwyższenie cen, a następnie wdrażanie spektakularnej obniżki. Była to popularna praktyka. Zdarzało się nawet, że ceny podczas obniżek były znacznie wyższe niż regularne. O sytuacjach takich alarmował niejednokrotnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Brak odpowiednich przepisów dawał sprzedawcom dużą swobodę w sztucznym kreowaniu cen.
Black Friday po nowemu!
Badanie UCE Research i Offerista oraz badanie platformy SMSAPI przytoczone przez portal „Rzeczpospolita” pokazują, że 60-70% Polaków planuje w ty roku zrobić zakupy w sezonie Czarnego Piątku. W tym roku klienci mogą być spokojni, gdyż Polska wdrożyła unijną dyrektywę.
Dyrektywa Omnibus ma na celu ukrócenie stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką, aby zniekształcić rozmiar rzeczywistej promocji.
Sprzedawcy zobowiązani są do informowania klientów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni.
Jeśli towar oferowany jest w sprzedaży krócej, to obok informacji o promocji trzeba podać również informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży.
Pozwala to na wyeliminowanie podnoszenia cen na tydzień przed planowaną wyprzedażą. Klienci mają świadomość wielkości faktycznego upustu.
Przypomnijmy, że przepisy dyrektywy zostały wdrożone 1 stycznia 2023 roku.
W związku z wdrożeniem nowych przepisów nie znajdziemy już tak spektakularnych rabatów, gdyż sprzedawcy nie będą sztucznie ich kreować. Zniżki nie będą już tak atrakcyjnie wyglądać.
Black Friday
Black Friday to coroczne zjawisko handlowe, które ma miejsce dzień po Święto Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych. Zazwyczaj przypada ono na czwarty piątek listopada. Black Friday uznawane jest za początek sezonu zakupów przedświątecznych, a sklepy oferują wówczas liczne promocje i znaczne obniżki cen.
Legenda głosi, że termin ten Black Friday stał się "czarny" z powodu tego, że w dzień po Święcie Dziękczynienia sklepy miały przechodzić z "czerwonych liczb" (oznaczających straty) do "czarnych liczb" (oznaczających zyski) dzięki dużej liczbie zakupów.
Obecnie Black Friday jest obchodzone nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w wielu innych krajach na świecie. Sklepy oferują wtedy różnorodne promocje, obniżki cen, specjalne oferty i atrakcyjne rabaty, przyciągając tym samym tłumy klientów. Black Friday stało się jednym z najbardziej intensywnych dni zakupów w roku. Wraz z rozwojem technologii, popularne stały się także zakupy online z okazji Black Friday, co dodatkowo zwiększa skalę tego zjawiska handlowego.