Dzwoni ZUS? Uważaj, to może być pułapka! Jak nie dać się nabrać?

Agnieszka
Newsy
01.09.2023 13:04
Dzwoni ZUS? Uważaj, to może być pułapka! Jak nie dać się nabrać?

Szajki oszustów działających w Polsce coraz częściej wykorzystują tak zwany spoofing, aby wyłudzić nasze dane poufne. Ofiarą tej metody ostatnio padł Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Widzisz, że dzwoni do Ciebie ZUS? Lepiej zachowaj ostrożność. Wyjaśniamy działanie metodę działania złodziei. 

Dzwoni do Ciebie ten numer - 22 5601600? Zachowaj ostrożność!

Oszuści działający w Polsce coraz częściej podszywają się pod różne instytucje. Widząc na ekranie telefonu powyższy numer, który rzeczywiście należy do infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, powinniśmy zachować szczególną ostrożność.

Okazuje się bowiem, że oszuści potrafią fałszować identyfikator dzwoniącego i wykorzystują istniejące numery, aby nas oszukać. 

Dzwoniąc i podając się za ważną instytucję próbują wyłudzić nasze dane wrażliwe, co w konsekwencji może prowadzić do tego, że stracimy nasze pieniądze.

W tym przypadku problem polega na tym, że numer telefonu, który wykorzystują oszuści, rzeczywiście należy do ZUS. Złodzieje wykorzystują bowiem tak zwany spoofing. 

Ostrzeżenie w tej sprawie zamieścił także Zakład Ubezpieczeń Społecznych:

Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Bądź ostrożny! Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować. Nie podawaj dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS

Co zrobić, gdy widzisz, że dzwoni do Ciebie ZUS?

Fakt, że pod numer telefonu ZUS podszywają się oszuści nie oznacza, że można ten numer zablokować. Jest to numer należący do ZUS-u i wykorzystuje się go między innymi do kontaktu z osobami będącymi na L4. 

Może się więc okazać, że brak otrzymania ważnych informacji od ZUS poskutkuje zawieszeniem wypłacania zasiłku chorobowego.

Jak więc postąpić?

Po pierwsze, nigdy nie podawaj swoich wrażliwych danych przez telefon. Mowa o numerze PESEL, numerze dowodu osobistego, loginach i hasłach do konta bankowego, czy loginach i hasłach do PUE ZUS.

Po drugie, pamiętaj, że osoba dzwoniąca do Ciebie z ZUS-u nie będzie pytać o dane wrażliwe! Pracownik będzie jedynie przekazywał informacje.