Rewolucja w szkołach! Koniec 45 – minutowych lekcji?!

Martyna
Newsy
10.08.2023 19:39
Rewolucja w szkołach! Koniec 45 – minutowych lekcji?!

Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego. Jest to ważny dzień zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Okazuje się jednak, że od września nastąpią istotne zmiany w systemie nauczania. Nadchodzi prawdziwa rewolucja. 

Zmiana czasu prowadzenia lekcji 

W Wodzisławiu Śląskim od września nastąpi prawdziwa rewolucja w szkolnictwie. Znany system prowadzenia lekcji przez 45 minut odejdzie do lamusa. Aż 13 placówek szkolnych zlokalizowanych na terenie miasta chce wprowadzić 4 dniowy tydzień nauki. Ponadto zmiany od września zakładają: 

  • Zmniejszenie ilości sprawdzianów 
  • Nacisk na indywidualną pracę z uczniem 
  • Koncentracja na naukach ścisłych 
  • Wprowadzenie ocen opisowych (wskazanie pozytywnych aspektów pracy oraz rzeczy, nad którymi trzeba popracować) 

Przyczyny rewolucji w szkolnictwie 

Nowości wprowadzone do szkół mają za zadanie nadążyć za europejsko- zachodnim trendem otwartości i skupienia uwagi na każdym dziecku z osobna. W tym celu przewiduje się zmniejszenie uczniów w klasach oraz zwiększenie liczby zatrudnionych nauczycieli. Zmiany są również związane z podpisaniem projektu Strategia Rozwoju Oświaty: 

„Celem transformacji cyfrowej szkół w Wodzisławiu Śląskim jest modernizacja systemu oświaty w mieście i dostosowanie go do potrzeb kompetencyjnych uczniów w trzeciej dekadzie XXI wynikających z otoczenia technologiami cyfrowymi oraz rozwoju Przemysłu 4.0.” - portalsamorzadowy.pl 

Co więcej: 

“Kluczowymi wyzwaniami na tym polu są: zapewnienie specjalnej ścieżki rozwoju lokalnych talentów, osiągnięcie wysokiej jakości nauczania w szkołach potwierdzonej wynikami formalnych egzaminów oraz zainicjowanie drogi przygotowywania się uczniów do pracy w przedsiębiorstwach zlokalizowanych na terenie miasta i Subregionu Zachodniego, przekształcających swą produkcję i usługi w modelu Przemysłu 4.0” – portalsamorzadowy.pl 

Zmiany na lepsze? 

Część osób jest przekonana, że stary system był dobrym rozwiązaniem, ponieważ jest stosowany od lat, a to przyczynia się do pewnego stopnia stabilności w dostarczaniu treści edukacyjnych. 

Jednakże w tradycyjnym systemie nauczania interakcja między uczniami jest często ograniczona. Brak współpracy i wymiany poglądów może wpłynąć na umiejętności społeczne. Ponadto w tradycyjnym podejściu często kładzie się nacisk na zapamiętywanie faktów i informacji, a niekoniecznie na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.