Okresowa Koalicja stworzyła projekt ustawy o menstruacji. Został on poparty przez wiele parlamentarzystek. Jej założenia zostały przedstawione podczas konferencji prasowej w Senacie.
Ustawa o menstruacji!
8 marca w Senacie odbyła się konferencja prasowa, podczas której Okresowa Koalicja zaprezentowała założenia projektu ustawy menstruacyjnej.
Projekt ten zakłada wprowadzenie darmowych podpasek, które mają znajdować się we wszystkich polskich szkołach. Powinny być powszechnie dostępne tak samo, jak mydło, czy papier toaletowy.
Poza środkami higienicznymi do szkół ma zostać wprowadzony program edukacyjny dotyczący zdrowia menstruacyjnego.
„Dbanie o zdrowie menstruacyjne to także troska o zdrowie psychiczne nastolatek. Z powodu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego czy stygmatyzacji na tle miesiączki, dziewczynki są poddawane ogromnej presji społecznej. Jak może czuć się dziewczynka, która zauważa po reakcjach otoczenia, że posiadanie okresu jest czymś złym? Zróbmy wszystko, żeby zapewnić im darmowy dostęp do środków higieny menstruacyjnej. To my, dorośli, mamy obowiązek o nie zadbać” – wyjaśniła Dominika Kulczyk, Prezes Kulczyk Foundation (konferencja prasowa w Senacie).
Celem projektu jest walka z ubóstwem menstruacyjnym.
Podczas konferencji swoje poparcie zadeklarowały także działaczki Lewicy, PSL oraz Koalicji Obywatelskiej.
Dodajmy, że podobne projekty zostały wprowadzone już w Anglii, Francji i Szkocji, Nowej Zelandii.
Ważną informacją jest to, że na stronie internetowej o nazwie takdlapodpasek.pl znajduje się apel, pod którym możemy się podpisać.
Pesymistyczne dane
Okazuje się, że ponad 60% ankietowanych kobiet uważa, że podpaski w szkołach powinny być powszechnie dostępne.
Członkowie Okresowej Koalicji podkreślają, że wbrew stereotypom ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występuje także w Polsce i w dużym stopniu dotyczy dziewczynek.
Zgodnie z badaniem Kulczyk Foundation z 2020 roku ponad połowa polskich nastolatek (54%) przynajmniej raz nie poszła do szkoły z powodu okresu.
Jedna trzecia (35%) z nich nie jest przygotowana na nadejście pierwszej miesiączki, a co piąta (21%) młoda dziewczyna w Polsce musiała zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej.
Ruszyła kampania społeczna „Okres w moim życiu”
Właśnie ruszyła kampania społeczna pod hasłem „Okres w moim życiu”. Akcja ta wspierana jest przez wiele znanych osobistości. W projekt zaangażowały się Anita Sokołowska, Agata Młynarska, Young Leosia, Ola Hamkało.
Celem kampanii jest poszerzanie wiedzy z zakresu tematów związanych z menstruacją.