Coraz bardziej powszechne stają się sytuacja, gdy pracownicy nawiązują więcej niż jeden stosunek pracy lub świadczą pracę nie tylko dla jednego pracodawcy, a nawet dostają propozycję od obecnego pracodawcy w sprawie podjęcia dodatkowego etatu. Czy taka sytuacja jest w ogóle zgodna z prawem i jakie wiążą się z nią dodatkowe formalności?
Dwie umowy o pracę
Obecne przepisy nie zabraniają pracownikowi zatrudnienia na dwie umowy o pracę. Czynnikiem, który może uniemożliwić podjęcie dodatkowej pracy, jest podpisanie umowy o zakazie konkurencji.
Z tym samym pracodawcą
Kodeks pracy nie zawiera wyraźnego zakazu zawierania dwóch umów o pracę z jednym pracownikiem przez tego samego pracodawcę. Jest to możliwe, gdy rodzaj pracy jest wyraźnie inny niż uzgodniony i jest wykonywany w podstawowym czasie pracy. W przeciwnym przypadku mamy do czynienia z pracą w godzinach nadliczbowych.
Pracodawca, który zatrudnia pracownika na podstawie dwóch umów o pracę, powinien pamiętać, że w takim wypadku muszą być zachowane odpowiednie przerwy w świadczeniu pracy, tak aby pracownik miał zagwarantowany odpoczynek na regenerację sił.
U innych pracodawców
Przepisy prawa pracy zezwalają na pracę u dwóch różnych pracodawców. Możliwe jest nawet posiadanie dwóch pełnych etatów. W takim przypadku nie istnieją prawne ograniczenia. Pracownik z dwoma umowami posiada u każdego pracodawcy prawo do urlopu, urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego, okolicznościowego itd.
Dodatkowo, pracownik nie musi informować pracodawcy o posiadaniu kolejnej umowy. Przekazanie tej informacji jest dobrowolne. Należy jednak pamiętać, że niektóre grupy zawodowe ze względu na charakter świadczonej pracy muszą mierzyć się z pewnymi ograniczeniami w zakresie posiadania dwóch umów o pracę, są to m.in. zawodowi kierowcy.
Jakie składki ZUS przy drugiej umowie o pracę?
Jeżeli pracownik ma więcej niż jeden etat, obowiązkowo odprowadzane są składki od całego przychodu, jaki otrzymuje on w ramach umowy o pracę. Przy ustalaniu wysokości przychodu, uzyskanego przez pracownika w danym miesiącu kalendarzowym i który stanowi podstawę wymiaru składek ZUS, wynagrodzenie z dwóch umów o pracę sumuje się.
Nie dochodzi w takim wypadku do zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Z obu tytułów pracownik zgłaszany jest do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Również świadczenia z ubezpieczeń społecznych przysługują pracownikowi odrębnie z każdej umowy o pracę.