Dwie umowy o pracę. Czy to możliwe?

Justyna
Prawo
01.03.2023 21:18
Dwie umowy o pracę. Czy to możliwe?

Coraz bardziej powszechne stają się sytuacja, gdy pracownicy nawiązują więcej niż jeden stosunek pracy lub świadczą pracę nie tylko dla jednego pracodawcy, a nawet dostają propozycję od obecnego pracodawcy w sprawie podjęcia dodatkowego etatu. Czy taka sytuacja jest w ogóle zgodna z prawem i jakie wiążą się z nią dodatkowe formalności?

Dwie umowy o pracę

Obecne przepisy nie zabraniają pracownikowi zatrudnienia na dwie umowy o pracę. Czynnikiem, który może uniemożliwić podjęcie dodatkowej pracy, jest podpisanie umowy o zakazie konkurencji.

Z tym samym pracodawcą

Kodeks pracy nie zawiera wyraźnego zakazu zawierania dwóch umów o pracę z jednym pracownikiem przez tego samego pracodawcę. Jest to możliwe, gdy rodzaj pracy jest wyraźnie inny niż uzgodniony i jest wykonywany w podstawowym czasie pracy. W przeciwnym przypadku mamy do czynienia z pracą w godzinach nadliczbowych.

Pracodawca, który zatrudnia pracownika na podstawie dwóch umów o pracę, powinien pamiętać, że w takim wypadku muszą być zachowane odpowiednie przerwy w świadczeniu pracy, tak aby pracownik miał zagwarantowany odpoczynek na regenerację sił.

U innych pracodawców

Przepisy prawa pracy zezwalają na pracę u dwóch różnych pracodawców. Możliwe jest nawet posiadanie dwóch pełnych etatów. W takim przypadku nie istnieją prawne ograniczenia. Pracownik z dwoma umowami posiada u każdego pracodawcy prawo do urlopu, urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego, okolicznościowego itd.

Dodatkowo, pracownik nie musi informować pracodawcy o posiadaniu kolejnej umowy. Przekazanie tej informacji jest dobrowolne. Należy jednak pamiętać, że niektóre grupy zawodowe ze względu na charakter świadczonej pracy muszą mierzyć się z pewnymi ograniczeniami w zakresie posiadania dwóch umów o pracę, są to m.in. zawodowi kierowcy.

Jakie składki ZUS przy drugiej umowie o pracę?

Jeżeli pracownik ma więcej niż jeden etat, obowiązkowo odprowadzane są składki od całego przychodu, jaki otrzymuje on w ramach umowy o pracę. Przy ustalaniu wysokości przychodu, uzyskanego przez pracownika w danym miesiącu kalendarzowym i który stanowi podstawę wymiaru składek ZUS, wynagrodzenie z dwóch umów o pracę sumuje się.

Nie dochodzi w takim wypadku do zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Z obu tytułów pracownik zgłaszany jest do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Również świadczenia z ubezpieczeń społecznych przysługują pracownikowi odrębnie z każdej umowy o pracę.

 

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną