Z roku na rok rośnie skala kradzieży i wyłudzeń danych osobowych. Rząd pracuje nad rozwiązaniem, którego celem jest ochrona przed skutkami kradzieży tożsamości. Niebawem ma powstać specjalny państwowy rejestr zastrzeżeń, dzięki któremu będzie można zastrzec swój numer PESEL. Jak dokładnie będzie funkcjonowało to rozwiązanie?
Sam zastrzeżesz swój numer PESEL!
Szczegóły dotyczące rejestru przybliżył „Dziennik Gazeta Prawna”.
Nowe rozwiązanie przewidziano w projekcie nowelizacji ustawy o ewidencji ludności oraz niektórych innych ustaw w związku z zapobieganiem skutkom kradzieży tożsamości.
Minister cyfryzacji przygotował propozycję przepisów, które umożliwią szybkie zastrzeganie swego numeru PESEL w razie wycieku, czy kradzieży danych osobowych.
W państwowym rejestrze zastrzeżeń będzie można zastrzec swój numer PESEL, gdy dojdzie do jego kradzieży i wystąpi obawa przed jego wykorzystaniem.
Po zastrzeżeniu nie będzie możliwości zaciągnięcia kredytu, czy pożyczki.
Ponadto pojawią się nowe obowiązki dla banków oraz firm udzielających pożyczek – będą one zobowiązane do sprawdzenia w rejestrze, czy dany numer nie został zablokowany.
Rejestr będzie sprawdzany także przez notariuszy w przypadku umów zbycia albo obciążenia nieruchomości.
Obecnie trwają konsultacje w sprawie rejestru. Rozważany jest także obowiązek weryfikacji numeru PESEL w rejestrze przez firmy telekomunikacyjne.
Sekretarz stanu ds. cyfryzacji podkreśla, że celem zmian jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa Polaków oraz wzrost zaufania obywateli do usług.
W jaki sposób będzie można zastrzec numer PESEL?
Numer PESEL będzie można zastrzec osobiście w urzędzie gminy (konieczne będzie złożenie pisemnego wniosku z własnoręcznym podpisem oraz wylegitymowanie się przed urzędnikiem dowodem osobistym lub paszportem).
Zastrzeżenia będzie można dokonać także za pośrednictwem aplikacji mObywatel.
W razie konieczności zaciągnięcia kredytu blokada będzie mogła zostać chwilowo zdjęta.