Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) ostrzega klientów popularnych dyskontów spożywczych przed toksyczną i niebezpieczną żywnością. Teraz podał informację o wycofaniu niektórych partii jednego z produktów sprzedawanych przez sieć sklepów Lidl.
Niebezpieczna partia produktów
GIS podał, że został poinformowany o prowadzonym przez firmę Lidl Polska Sp. z o.o. Sp. k. o wycofywaniu niektórych partii produktu „Sol&Mar, Połówki migdałów blanszowane, smażone z cukrem, miodem i solą, 150 g" ze względu na informację otrzymaną od hiszpańskiego producenta o możliwej obecności metalowych ciał obcych w opakowaniach.
W podanym komunikacie GIS podkreślił, że:
„Nie należy spożywać produktu z wskazanymi w komunikacie datami minimalnej trwałości".
Szczegóły dotyczące produktu:
Nazwa produktu: Sol&Mar, Połówki migdałów blanszowane, smażone z cukrem, miodem i solą, 150 g.
Data minimalnej trwałości: 02.03.2023 oraz 02.05.2023.
Producent: BORGES AGRICULTURAL AND INDUSTRIAL NUTS SA, Hiszpania.
Dystrybutor w Polsce: Lidl Polska Sp. z o.o. Sp. k.
Lidl wdrożył odpowiednie procedury
Lidl rozpoczął wycofywanie produktu z rynku i od konsumentów, natomiast w sklepach sieci i na stronie internetowej lidl.pl umieszczona została informacja dla wszystkich klientów na temat zaistniałej sytuacji.
Ponadto firma poinformowała o możliwości zwrotu migdałów z wyżej wymienionymi datami minimalnej trwałości do miejsca zakupu, bez konieczności okazania paragonu. Jednocześnie organy urzędowej kontroli żywności monitorują wycofanie kwestionowanego produktu z obrotu w Polsce.
Wycofywanie produktów z rynku
Wycofanie z rynku to dobrowolne i/lub obowiązkowe działanie polegające na wycofaniu produktu ze sprzedaży detalicznej lub dystrybucji. Niektóre możliwe zdarzenia, które mogą spowodować wycofanie, obejmują klęski żywiołowe (powódź, katastrofy naturalne, pożar), wypadki, błędy, przerwy w dostawie prądu, skażenie bakteryjne lub wirusowe, sytuacje pandemiczne i działania spowodowane przez człowieka (zamierzone skażenie, niewłaściwe oznakowanie, błędne oznakowanie alergenów).
W zasadzie każdy producent i dystrybutor żywności powinien posiadać procedurę wycofywania produktu. Firmy, które są do tego przygotowane i mają odpowiedni plan działania, w sytuacji kryzysowej odnoszą korzyści z szybkiej reakcji oraz właściwej komunikacji.