Jak zmienić lekarza rodzinnego?

Ewelina
Zdrowie
20.06.2022 10:13
Jak zmienić lekarza rodzinnego?

Wielu pacjentów z różnych przyczyn zmuszonych jest do zmiany lekarza rodzinnego. Czy jest to w ogóle możliwe i ile razy w ciągu roku można tego dokonać? Czy w przypadku zmian obowiązuje tzw. „rejonizacja”? Wyjaśniamy, co powinniście wiedzieć w przypadku, gdy chcecie zmienić swojego lekarza rodzinnego.

Jak zmienić lekarza rodzinnego?

W wyborze lekarza rodzinnego od dawna nie obowiązuje tzw. „rejonizacja”. Oznacza to, że można zapisać się do przychodni, nawet jeśli pacjent posiada adres zameldowania w innym mieście. Aby zmienić lekarza rodzinnego jeszcze do niedawna trzeba było udać się osobiście do przychodni, gdzie składało się odpowiednio wypełnioną deklarację. Dzisiaj sprawę załatwić można dużo łatwiej i znacznie szybciej. Okazuje się, że zmiany w wyborze lekarza rodzinnego dokonać można również poprzez specjalne Internetowe konto Pacjenta - IKP.

Zdjęcie Jak zmienić lekarza rodzinnego? #1
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta

Pierwszym istotnym krokiem, które pomoże nam on-line wybrać lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, jest oczywiście posiadanie konta IKP.

Po zalogowaniu się do Internetowego Konta Pacjenta czeka nas już tylko kilka kroków:

  1. Wejdź w zakładkę „Moje konto”,
  2. Znajdź pozycję „Wypełnij deklarację”,
  3. Wybierz lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ
  4. Zatwierdź zmiany

Zazwyczaj zmiany powinny być zaakceptowane przez przychodnię w ciągu 7 dni, jednak w wyjątkowych sytuacjach czas ten wydłużyć może się nawet do 3 tygodni, o czym przeczytać można na stronie „pacjent.gov.pl”.

Koszt zmiany lekarza POZ

Ile razy w ciągu roku można zmienić swojego lekarza rodzinnego? Okazuje się, że pacjent może dokonać zmian 2 razy w roku kalendarzowym. Jeśli istnieje konieczność kolejnej zmiany, opłata wynosi już 80 zł. Nie zawsze jednak ponoszenie kosztów jest wymagane. Czy da się uniknąć opłaty za zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ? Możliwie jest to tylko w kilku przypadkach:

  1. Zmiana swojego miejsca zamieszkania
  2. Zamknięcie lub likwidacja przychodni,
  3. Przejście na emeryturę dotychczasowego lekarza POZ,
  4. Ukończenie przez pacjenta 18 r. ż

Należy jednak pamiętać, że w Internetowym Koncie Pacjenta zmian dokonać można jedynie 2 razy w ciągu roku. System automatycznie odrzuci kolejną próbę w związku z przekroczeniem limitu e-deklaracji. Jeśli interesuje nas zmiana lekarza rodzinnego po raz trzeci lub kolejny, w tym wypadku najlepiej osobiście udać się do przychodni i wypełnić konieczną deklarację.

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną