Szef dyplomacji Turcji Mevlut Cavusoglu poinformował, że Turcja zmienia nazwę. Nazwa zmieniona będzie w ONZ i innych organizacjach. Skąd taka decyzja?
ONZ przychyliło się do wniosku o zmianę nazwy
Turecki Minister Spraw Zagranicznych Mevluta Cavusoglu skierował list do sekretarza generalnego Antonio Guterresaz z prośbą o zastąpienie nazwy „Turkey" (z języka angielskiego) na nazwę "Türkiye" (z języka tureckiego).
ONZ przychyliła się do formalnego wniosku Ankary.
Stephane Dujarric, rzecznik prasowy sekretarza generalnego ONZ potwierdził, że wpłynęła prośba od Turcji w tej sprawie i zmiana wchodzi w życie wraz z przyjęciem dokumentu – czyli natychmiast.
Po wprowadzeniu zmian, we wszystkich oficjalnych instancjach, Turcja identyfikowana będzie jako „Türkiye”. Przypomnijmy, że dotychczas kraj nazywano „Turkey”.
Dlaczego Turcja chce zmiany nazwy?
Nieoficjalnie mówi się, że powodem zmiany było mylenie nazwy Turcji z gatunkiem ptaka lub mięsem drobiowym.
Okazuje się, że nazwa była kłopotliwa, gdyż kojarzyła się z indykiem, czy świętem dziękczynienia. Po wpisaniu nazwy w wyszukiwarce internetowej pojawiało się wiele takich motywów.
„[…] tożsamość Turków jest na tyle unikatowa, że zasługuje na coś więcej niż mylenie jej z drobiem” – wyjaśnia stacja TRT World, anglojęzyczny kanał państwowego nadawcy.
Jednak oficjalnie podawanym motywem zmiany jest nawiązanie do dziedzictwa przedwojennej republiki.
Prezydent Recep Tayyip Erdogan podkreśla, że „Türkiye” jest najlepszą reprezentacją i wyrazem kultury, cywilizacji i wartości narodu tureckiego.
Dodajmy, że Turcja pod nazwą „Türkiye” funkcjonowała już wcześniej. W grudniu 2021 został oficjalnie wprowadzony do handlu zagranicznego zwrot „Made in Türkiye”. Nazwy tej zaczęli wówczas używać też dyplomaci i ministrowie.
Teraz zmiana ma mieć charakter i rozgłos międzynarodowy.
Zmianę nazwy poprzedziła wielka kampania reklamowa Turkish Airlines pod hasłem „Hello Turkiye”.
„Przygotowaliśmy grunt na rzecz przeprowadzenia tej zmiany. Umożliwiliśmy ONZ, innym organizacjom międzynarodowym i państwom dostrzeżenie, jak ta modyfikacja wygląda (w praktyce). Kampania promocyjna linii lotniczych Turkish Airlines pod nazwą "Hello Turkiye" cieszyła się dużym zainteresowaniem i została zauważona przez ponad 30 mln osób” – wyjaśniał szef dyplomacji Turcji Mevlut Cavusoglu.
Podobno kampania trafiła do około 30 mln odbiorców.
Podoba Wam się nowa nazwa?