Ta bakteria występuje u 84% dorosłej populacji Polski. Może być przyczyną wielu chorób!

Patrycja
Zdrowie
21.04.2022 23:17

Zakażenie bakterią Helicobakter pylori jest powszechne, szacuje się że występuje ona u 84% dorosłej populacji Polski. Helicobacter pylori to bakteria, która może być przyczyną poważnych problemów z żołądkiem i wiąże się z wrzodami żołądka i dwunastnicy. Sprawdź, jakie są objawy zarażenia bakterią i jak ją leczyć. Czy można się przed nią skutecznie chronić?

Zdjęcie Ta bakteria może być przyczyną wielu chorób! #1

Czym jest bakteria Helicobacter pylori?

Helicobacter pylori to chorobotwórcza bakteria, powszechnie kolonizująca błonę śluzową żołądka. Najczęściej występuje w żołądku, ale może przemieszczać się od jamy ustnej, przez przełyk i żołądek do dwunastnicy. Potrafi przetrwać w skrajnie niekorzystnych warunkach, jakie panują w tej części układu pokarmowego.

Nazwa Helicobacter, od łacińskiego helix – spirala, nawiązuje do charakterystycznego kształtu bakterii. To właśnie on ułatwia jej przenikanie w głąb błony śluzowej układu pokarmowego.

Odkrycia Helicobacter pylori w ludzkiej błonie śluzowej żołądka dokonano stosunkowo późno. W  1982 roku odkryli ją dwaj australijscy uczeni, Marshall i Warren.

Ta bakteria może być przyczyną wielu chorób- w tym raka żołądka!

Zakażenie bakterią Helicobakter pylori jest powszechne. Szacuje się, że Helicobacter pylori występuje u 50% światowej populacji, w Polsce 84% dorosłych jest jej nosicielami.

Zakażenie tą bakterią często przebiega bezobjawowo. Samo bycie nosicielem Helicobacter pylori nie jest równoznaczne z rozwojem choroby wrzodowej. Szacuje się, że u co dziesiątej osoby zakażonej Helicobacter pylori rozwinie się choroba wrzodowa.

Jednak to potwierdzone, że bakteria może prowadzić do występowania różnych chorób układu pokarmowego. Należą do nich przede wszystkim: zapalenie błony śluzowej żołądka i dwunastnicy, wspomnianie już wrzody żołądka i dwunastnicy, a nawet rak żołądka (u około 0,1% zakażonych). Choć same bakterie nie powodują mutacji prowadzących do raka, to sprzyjają im przez podtrzymywanie przewlekłego stanu zapalnego.

Jak można się nią zarazić?

Helicobacter pylori jest wysoce zaraźliwa. Do zakażenia dochodzi zwykle w dzieciństwie.

Najczęściej dzieje się to przez wymianę płynów ustrojowych, niedostateczną higienę i drogę pokarmową, czyli niedokładne mycie zastawy stołowej, w tym picie z tej samej szklanki, czy używanie tej samej zastawy oraz przez niedostatecznie oczyszczaną i niegotowaną wodę. Bardzo łatwo zarazić się bakterią przez ślinę, kontakt z sokami żołądkowymi, wymiocinami i kałem.

Zdjęcie Ta bakteria może być przyczyną wielu chorób! #2

Czy można się przed nią ustrzec?

Niestety przed Helicobater pylori dość trudno się ustrzec. Poza zwracaniem bacznej uwagi na zasady higieny, pomocne będzie stosowanie diety bogatej w antyoksydanty oraz witaminy C i E.

Jakie są objawy zakażenia Helicobacter pylori?

Zdarza się, że zakażenie Helicobacter pylori może nie dawać żadnych objawów lub objawiać się na tyle niespecyficznie, że nie sposób zorientować się, że chodzi o tę bakterię.

U większości osób zakażenie tą bakterią przebiega bezobjawowo, natomiast u 10-20 % osób bakteria ta może wywołać objawy nieżytu żołądka:

Objawy zakażenia Helicobacter pylori:

• Bóle brzucha,
  • Wzdęcia,
  • Zgaga,
  • Niestrawność,
  • Częste, kwaśne odbijanie,
  • Uczucie pełności w żołądku,
  • Biegunki,
  • Wymioty,
  • Utrata apetytu,
  • Spadek masy ciała,
  • Silne osłabienie, prowadzące do omdlenia.

Zdjęcie Ta bakteria może być przyczyną wielu chorób! #3

Kiedy skonsultować się z lekarzem?

Nigdy nie należy lekceważyć utrzymujących się przewlekłe dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Gdy objawy nie mijają lub pojawiają się często, warto udać się do lekarza, który zleci dalsze badania w celu ustalenia przyczyny.

Diagnostyka Helicobacter pylori

Diagnostyka polega na oznaczeniu przeciwciał w krwi, oznaczeniu antygenu bakterii w kale, teście oddechowym oraz gastroskopii. W diagnostyce Helicobacter pylori stosuje się metody inwazyjne i nieinwazyjne:

Metody inwazyjne:

• test ureazowy –z wycinka błony śluzowej pobranej podczas gastroskopii,
  • badanie histologiczne wycinka z części odźwiernikowej – badanie pod mikroskopem wycinka pobranego podczas gastroskopii
  • hodowla bakteryjna – badanie wycinków z błony śluzowej okolicy przedodźwiernikowej żołądka, pobrane podczas gastroskopii.

Metody nieinwazyjne:

• test oddechowy – wykonuje się oddechowy test ureazowy, chory otrzymuje doustnie mocznik znakowany radioaktywnym izotopem węgla,
  • test wykrywający antygeny Helicobacter pylori w kale – antygeny oznacza się w próbce kału,
  • testy serologiczne – badania krwi na obecność przeciwciał.

Jak wygląda leczenie Helicobacter pylori?

Leczenie polega na całkowitym wyeliminowaniu bakterii z organizmu. Obejmuje farmakoterapię, w tym stosowanie inhibitorów pompy protonowej, które obniżają wydzielanie kwasu żołądkowego, soli bizmutu, które są bakteriobójcze oraz dwóch antybiotyków. Leczenie trwa 14 dni. Dodatkowo stosuje się probiotyki oraz lekkostrawną dietę.

Nieleczone zakażenie grozi poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Może prowadzić do rozwoju raka lub chłoniaka żołądka.