Czy można zwrócić ubranie bez metki?

Martyna P.
Prawo
21.04.2022 9:30
Czy można zwrócić ubranie bez metki?

Wiele osób jest utwierdzonych w przekonaniu, że mogą zwrócić towar jedynie z metką i oryginalnym opakowaniem. Kupując produkt, zawsze słyszymy, że paragon i oryginalne metki to podstawa do zwrotu bądź wymiany produktu. Dziś wyjaśnimy to zagadnienie oraz zwrócimy uwagę na popularne „kłamstwa” stosowane przez sprzedawców.

 

Zwrot towaru bez metki – czy to możliwe?

Na wstępie zaznaczmy, że konsument może w ciągu 14 dni od zakupu zwrócić towar zakupiony online. Prawo to zawarte jest w art. 27 o Prawach Konsumenta.

Okazuje się, że prawo zwrotu obowiązuje nawet w przypadku zerwania metki czy zniszczenia oryginalnego opakowania.

Należy zaznaczyć, że sprzedawca NIE MOŻE z powodu braku metki odmówić konsumentowi możliwości zwrotu towaru.

Warto dodać, że odmowa przez sprzedawców prawa do zwrotu jest klauzulą niedozwoloną (nr 6186). Klauzulą niedozwoloną w umowie jest regulacja o treści: „towar musi być nowy, kompletny, nieotwierany, nieużywany oraz oryginalnie zapakowany”.

Niedopuszczalne jest uzależnianie prawa do zwrotu towaru zakupionego przez Internet od tego, czy posiada jeszcze papierową metkę

W związku z powyższym, jeśli sklep odmawia przyjęcia towaru z powodu braku opakowania, czy metki naraża się na wysokie kary.

Oczywiście są pewne wyjątki od tej zasady. Szczegóły zawarte są w art. 38 o Prawach Konsumenta.

 

Zdjęcie Czy można zwrócić ubranie bez metki? #1

Popularne kłamstwa na temat praw klienta

Zapewne spotkała Was sytuacja, gdy wybraliście towar z półki, przy którym była korzystniejsza cena niż ta, którą usłyszeliście przy kasie. Praktyka taka jest niezgodna z prawem. Mówi o tym art. 543 KC art. 6 U.I.C.T.U. Pamiętajmy, że w takiej sytuacji klienta obowiązuje korzystniejsza cena, którą towar został oznaczony. Dodajmy, że sprzedawcy nie mają prawa podwyższać ceny przy kasie, podczas płacenia. Takie nieuczciwe praktyki sprzedawców są niedozwolone. Sklepy mogą zostać ukarane przez Inspekcję Handlową.

Kolejną częstą praktyką sklepów jest odmowa przyjęcia reklamacji towaru z powodu braku posiadania paragonu. Jest to klauzula niedozwolona (nr 4242). Pamiętajmy, że podstawą do reklamacji towaru jest DOWOLNY dowód zakupu. Może być to wyciąg z karty. Wiele sklepów odmawia przyjęcia reklamacji, gdyż nie potrafi obsługiwać procesu reklamacji innego niż z użyciem paragonu.

Trzecią kwestią jest odmowa prawa zwrotu towaru zakupionego online bez oryginalnego pudełka. Opakowanie nie jest konieczne do dokonania zwrotu zakupu.

 

Bądźmy świadomi i pamiętajmy o swoich prawach konsumenckich!

Zdjęcie Czy można zwrócić ubranie bez metki? #2