Jak sobie radzić z niskim ciśnieniem?

Patrycja

Zdrowie

26.06.2021 20:32

Jak sobie radzić z niskim ciśnieniem?

Gdy wartość ciśnienia jest niższa niż 90/60 mmHg, oznacza to że masz niedociśnienie, czyli hipotonię. To niegroźna, ale męcząca i uprzykrzająca życie dolegliwość. Dowiedz się, jak sobie radzić z niskim ciśnieniem.

Zdjęcie Jak sobie radzić z niskim ciśnieniem? #1

Niskie ciśnienie krwi

Niskie ciśnienie tętnicze (inaczej hipotonia, niedociśnienie, hipotensja) może pojawić się u każdej osoby. O niskim ciśnieniu mówi się, gdy wartość skurczowego ciśnienia tętniczego krwi spadnie poniżej 100 mmHg. Oznacza to przewlekłe utrzymywanie niskich wartości ciśnienia bez ustalonej przyczyny. Nie jest to stan, który zagraża życiu, ale mogą pogarszać jego jakość.

Jakie są przyczyny niedociśnienia?

Niedociśnienie może pojawić się u każdej osoby, ale najczęściej występuje u młodych osób w okresie dojrzewania, szczupłych i wysokich kobiet oraz ludzi w średnim wieku.

Może pojawiać się na skutek gwałtownej pozycji zmiany ciała, na przykład nagłego ruchu głową, zerwania się z pozycji leżącej do stojącej. Sprzyja mu mała aktywność fizyczna i stres. Nagłe emocje takie jak strach, zwiększają ryzyko jego wystąpienia.

Jak się objawia niedociśnienie?

Niskiemu ciśnieniu krwi najczęściej towarzyszą senność, szybka męczliwość i osłabienie. Częste omdlenia, zmniejszona wydolność fizyczna, szum w uszach, bóle i zawroty głowy oraz mroczki przed oczami. Niepokój, kołatanie serca, ból i ucisk w klatce piersiowej, marznięcie stóp i dłoni.

Pierwsza pomoc w przypadku niedociśnienia

Jeżeli osoba, która zmaga się z niskim ciśnieniem, zemdleje powinniśmy poluzować jej odzież i zapewnić dostęp świeżego powietrza, a następnie położyć z nogami nieco wyżej niż głowa lub posadzić z głową między kolanami. Warto podać coś zimnego do picia, przydatne będą krople cardiamidum, cardiol C lub tabletka glukofu.

Jak sobie radzić z niskim ciśnieniem?

Warto przestrzegać poniższych zasad, aby radzić sobie z nikim ciśnieniem krwi:

  • Nie zmieniaj gwałtownie pozycji ciała.
  • Unikaj długiego stania, dusznych, niewentylowanych pomieszczeń.
  • Pamiętaj o regularnym śnie i odpoczynku.
  • Nawadniaj się, pij co najmniej 2 litry płynów dziennie.
  • Jadaj regularnie, niewielkie porcje posiłków.
  • Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej, wybieraj ćwiczenia, które uelastycznią naczynia krwionośne: aerobik, jazdę na rowerze, bieganie, nordic walking i pływanie.
  • Rano wykonaj masaż całego ciała na sucho. Masuj ręce i nogi od palców w kierunku serca, za pomocą specjalnej rękawicy lub ręcznika, aby pobudzić krążenie.
  • Bierz naprzemienne chłodno- ciepłe prysznice.