Masz dość kiszonych warzyw? Przerzuć się na owoce! Poznaj 5 kuchennych pomysłów

Masz dość kiszonych warzyw? Przerzuć się na owoce! Poznaj 5 kuchennych pomysłów

Kiszone warzywa są standardem w wielu polskich domach. Uwielbiamy je przygotowywać, szczególnie na porę jesienno-zimową. Jeśli jednak szukasz urozmaicenia lub posiadasz członków rodziny, którzy nie przepadają za warzywami, to jest to idealna okazja, aby wypróbować kiszone owoce!

Zdjęcie Masz dość kiszonych warzyw? Przerzuć się na owoce! Poznaj 5 kuchennych pomysłów #1

Kiszone jabłka

Taka propozycja jabłek doskonale nadaje się do mięs. Idealnie podkreśla smak dań oraz znakomicie prezentuje się na talerzu. Dodatkowo kiszone jabłka zawierają w sobie witaminową bombę, która jest nam wyjątkowo potrzebna w porze jesienno-zimowej. Znakomicie poprawiają oraz oczyszczają pracę naszego układu pokarmowego, a dodatkowo wzmocnią naszą odporność.

Składniki:

  • twarde jabłka – 1 kg
  • woda – 1 l
  • estragon – 2 gałązki
  • sól – 20 g
  • goździki – półtora małej łyżeczki

Przygotowanie

Na samych początku doprowadzamy wodę do wrzenia i dodajemy sól. Po jej rozpuszczeniu ściągamy wodę z ognia i odstawiamy do ostudzenia. W tym czasie zaczynamy przygotowywać jabłka. Myjemy je, a następnie kroimy w ćwiartki i wkładamy do oczyszczonych słoików. Do słoika dorzucamy resztę składników. Następnie wlewamy ostudzoną już wodę i dokładnie zakręcamy słoik. Tak przygotowane jabłka przechowujemy w ciemnym miejscu o temperaturze pokojowej przez około tydzień.

Kiszone gruszki

Przygotowuje się je w identyczny sposób jak jabłka. Tak przygotowane gruszki doskonale rozgrzewają nasz organizm, co jest bardzo przydatne podczas zimnych dni.

Składniki:

  • woda – 1 l
  • gruszki – 1 kg
  • sól – 20 g
  • cynamon – 1 laska
  • kardamon w ziarnach – 1 łyżka

Przygotowanie

Proces przygotowania kiszonych gruszek nie różni się niczym od procesu kiszonych jabłek. Na początku przygotowujemy solankę, czyli do zagotowanej wody dosypujemy sól, a następnie odstawiamy do ostudzenia. Umyte gruszki kroimy w ćwiartki i wkładamy do słoików wraz z kardamonem i cynamonem. Słoiki zalewamy wodą i silnie zakręcamy. Odstawiamy w zaciemnione miejsce na około 7 dni.

Zamiast cynamonu i kardamonu można użyć miodu i orzechów. W tym przypadku do zagotowanej wody dorzucamy 4 łyżki miodu wraz z solą. Do słoików natomiast wrzucamy oczyszczone orzechy w upragnionej ilości. Reszta przygotowania wygląda tak samo.

Zdjęcie Masz dość kiszonych warzyw? Przerzuć się na owoce! Poznaj 5 kuchennych pomysłów #2

Kiszone śliwki

Owoce te idealnie nadają się jako naturalny probiotyk, a więc doskonale jest sięgnąć po kilka śliwek w trakcie zimowych chorób. Jeśli chodzi o proces przygotowania kiszonych śliwek, to pamiętaj, aby do fermentacji wybrać te twarde i dojrzałe, aby mieć pewność, że nie popękają w słoikach.

Składniki:

  • woda – 1 l
  • śliwki – 1 kg
  • sól – 1 łyżka stołowa
  • miód – 1 łyżka
  • goździki – 4 sztuki
  • cynamon – 1 laska

Przygotowanie

Zaczynamy od przygotowania solanki. Doprowadzamy wodę do wrzenia i dodajemy łyżkę soli i miodu. Gotujemy do momentu rozpuszczenia się składników i odstawiamy wodę do ostudzenia. Następnie oczyszczone śliwki wkładamy do słoików oraz dodajemy resztę składników. Pamiętaj, aby owoce miały luz. Na samym końcu zalewamy słoiki solanką i dokładnie zakręcamy. Odstawiamy słoiki w zacienione miejsce o temperaturze pokojowej i po 5 dniach sprawdzamy ich stan. Jeśli zauważysz, że woda zmętniała, to przenieś owoce do chłodnego i ciemnego miejsca, aby mogły dokończyć proces fermentacji. Takie śliwki będą gotowe do spożycia po około 4 tygodniach.

Kiszona cytryna

Dzięki cytrusom możemy spodziewać się niesamowitego połączenia smakowego. Orzeźwiający i pobudzający smak z pewnością będzie wyjątkowym urozmaiceniem na naszych stołach. Dodatkowo znakomicie wpłynie na wzmocnienia naszej odporności w czasie zimy.

Składniki:

  • woda – 1 l
  • cytryna – 24 sztuk
  • laska cynamonu – 1 sztuka
  • sól – 300 g
  • kolorowy pieprz
  • kilka liści laurowych
  • dla chętnych 1-3 ostre papryki

Przygotowanie:

Na samym początku zaczynamy od przygotowania cytryn. Wybierz 16 najładniejszych cytryn i po dokładnym umyciu rozkrój je do połowy. Do każdej z nich wsyp łyżkę soli. Tak przygotowane cytryny wkładamy do słoików w taki sposób, aby miały ciasno. Dodajemy resztę składników (wraz z solą, jeśli pozostała) oraz wyciśnięty sok z pozostałych 8 cytryn. Następnie zalewamy owoce wodą i dokładnie zakręcamy wieczko. Odstawiamy cytryny w zacienione miejsce i co kilka dni lekko trzęsiemy słoikami, aby dokładnie rozprowadzić sól. Takie cytryny będą gotowe do skosztowania po 4-5 tygodniach kiszenia.

Zdjęcie Masz dość kiszonych warzyw? Przerzuć się na owoce! Poznaj 5 kuchennych pomysłów #3

Kiszone winogrona

Owoc ten od tysięcy lat znajduje swoje zastosowanie jako przysmaki, ale również w celach leczniczych. Winogrona są bogatym źródłem witamin z grupy A, B i C. Zawierają w sobie magnez, potas, żelazo, fosfor i wiele innych minerałów.

Składniki:

  • woda – 1 l
  • winogrona – 1 kg
  • ziarna kardamonu – 1 łyżeczka
  • laska wanilii – 1 sztuka
  • sól – 20 g
  • suszone kwiaty kopru – 1 łyżeczka

Przygotowanie

Standardowo zaczynamy od przygotowania solanki. Do zagotowanej wody dosypujemy sól i czekamy, aż się rozpuści. Następnie odstawiamy do ostudzenia. W tym czasie układamy pozostałe składniki w słoikach, a następnie zalewamy je ostudzoną solanką. Dokładnie je zamykamy i odstawiamy w ciemne miejsce. Po 5-6 dniach kiszone winogrona będą gotowe do spożycia.

Emila

true

Polecane