Jakie zalety zdrowotne i pielęgnacyjne ma witamina C?


                    Jakie zalety zdrowotne i pielęgnacyjne ma witamina C?
03Sie

Witamina C (kwas askorbinowy) jest znana z licznych prozdrowotnych właściwości, posiada szerokie zastosowanie w medycynie, kosmetyce, zapewniając dzieciom oraz dorosłym odpowiednie funkcjonowanie. Organizm ludzki nie ma zdolności syntetyzowania ani magazynowania witaminy C, dlatego musimy dostarczać ją z zewnątrz. Wiele osób zastanawia się, co ma najwięcej witaminy C? Jakie produkty spożywcze stanowią najcenniejsze źródło tej niezbędnej dla prawidłowego rozwoju człowieka witaminy?

Właściwości i funkcje kwasu askorbinowego - co ma najwięcej witaminy C?

Zanim odpowiemy na pytanie, co ma najwięcej witaminy C, warto przedstawić najważniejsze właściwości i funkcje kwasu askorbinowego. Witamina C należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie (trudno mówić więc o hiperwitaminozie - przedawkowaniu tego związku, gdyż jego nadmiar usuwany jest z organizmu wraz z moczem). Natomiast, jeśli dobowe spożycie przekroczy 1000 mg mogą pojawić się u pacjenta pewne zaburzenia żołądkowo-jelitowe (np. nudności, wymioty, biegunki). Jakie zalety zdrowotne posiada witamina C? To silny antyoksydant (obok witaminy E i witaminy A), który wpływa pozytywnie na układ immunologiczny – nie bez przyczyny kwas askorbinowy stanowi składnik wielu preparatów wzmacniających odporność i wspomagających walkę z infekcjami sezonowymi, takimi jak grypa, czy przeziębienie. Ze względu na właściwości przeciwutleniające, witaminę C często znajdziemy w kremach i innych preparatach o działaniu anti-aging (przeciwstarzeniowym). To cenny surowiec kosmetyczny, który odmładza, łagodzi podrażnienia, wzmacnia naczynka krwionośne, chroni przed promieniowaniem UV - dodaje skórze zdrowego blasku. wspierając jej odbudowę i regenerację (przyspiesza gojenie się ran).

Witamina C ma właściwości bakteriobójcze i bakteriostatyczne, substancja ta uczestniczy w:

  • przemianie aminokwasów,
  • syntezie kolagenu (z wiekiem organizm produkuje go coraz mniej, co przekłada się na gorszą kondycję skóry),
  • metabolizmie tłuszczów, cholesterolu, kwasów żółciowych.

To nie koniec korzyści, jakie daje witamina C – ułatwia ona proces wchłaniania żelaza niehemowego i zapobiega wystąpieniu anemii. Związek ten uczestniczy też w regulacji ciśnienia tętniczego. Od kilkudziesięciu lat trwają badania nad rolą witaminy C w zwalczaniu zmian nowotworowych.

Warto wspomnieć o objawach niedoboru witaminy C – jej niski poziom w organizmie prowadzi do zaburzeń syntezy kolagenu, osłabienia odporności, krwawienia dziąseł, męczliwości, utraty apetytu, bólów mięśni i stawów. Minimalne, dobowe zapotrzebowanie na witaminę C u dorosłego człowieka wynosi od 1 do 2 mg na kg masy ciała. W przypadku niemowląt i dzieci jest to 2 mg/kg masy ciała. Co ma najwięcej witaminy C? Jakie pokarmy należy wprowadzić do swojego codziennego menu, aby zapobiec groźnej dla zdrowia awitaminozie, która w skrajnych przypadkach prowadzi do szkorbutu?

Źródła witaminy C - co ma najwięcej witaminy C?

Jakie pokarmy stanowią najlepsze źródło kwasu askorbinowego? Co ma najwięcej witaminy C? Do produktów o wysokiej zawartości tego związku zaliczamy:

  • czarną porzeczkę,
  • dziką różę,
  • aronię,
  • brukselkę,
  • brokuły,
  • natkę pietruszki,
  • kapustę,
  • truskawki,
  • czerwoną paprykę,
  • owoce cytrusowe (szczególnie pomarańcze).

Jak widać substancję tę znajdziemy w wielu produktach pochodzenia roślinnego. Witamina C jest naprawdę łatwo dostępna, dlatego zadbanie o jej odpowiedni poziom w codziennym menu dziecka i osoby dorosłej nie powinno stanowić dla nas żadnego problemu.

Podsumowując, witamina C należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, nie jest magazynowana w organizmie. Wzmacnia odporność, uszczelnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie tętnicze, wspomaga walkę z wolnymi rodnikami (redukuje stres oksydacyjny), ułatwia wchłanianie żelaza niehemowego i regeneruje skórę. Co ma najwięcej witaminy C? Ten wartościowy związek znajdziemy przede wszystkim w czarnej porzeczce, aronii, owocach cytrusowych, natce pietruszki, papryce czerwonej, warzywach kapustnych, czy owocu dzikiej róży. Kwas askorbinowy wpływa pozytywnie nie tylko na nasze zdrowie, ale i urodę!

następna inspiracja
Zobacz również:
następna inspiracja