Suplementy diety- czy warto je zażywać?

Suplementy diety- czy warto je zażywać?

Rynek suplementów diety w Polsce kwitnie. Polacy bardzo chętnie korzystają z dostępnych witamin i minerałów- aż 76% badanych kupuje je regularnie, a 86% uważa, że ich stosowanie korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Zdjęcie Suplementy diety- czy warto je zażywać? #1

Czym są suplementy diety? Jaki mają wpływ na nasze zdrowie? Czy warto je stosować?

Suplementy diety to ogólnie dostępne preparaty witaminowe i mineralne, które jako uzupełnienie normalnej diety, wpływają na poprawę funkcjonowania naszego organizmu, dostarczając mu wybranych składników odżywczych.

Najczęściej sięgamy po witaminy: A, C, D, E, K i witaminy z grupy B, biotynę, kwas foliowy, kwas pantotenowy oraz składniki mineralne: magnez, żelazo, wapń, cynk, chrom, potas, sód, jod, miedź, krzem, fosfor, selen. Badania naukowe wskazują jednak, ze tylko kilka suplementów diety ma potwierdzoną skuteczność, a należą do nich m.in.:

Witamina A

Jedna z najwcześniej odkrytych witamin, nazywana także retinolem, beta- karotenem, prowitamina A- niezbędna w procesie wzrostu, rozwoju kości i komórek nabłonkowym, konieczna do prawidłowego widzenia, wpływa na proces rozmnażania i rozwój płodu. Wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed zakażeniami, bakteriami i wirusami, pozytywnie wpływa na włosy, skórę i paznokcie, przez co bardzo ważne jest utrzymanie jej na prawidłowym poziomie.

Witamina D

Nazywana „witaminą słońca”, jest naturalnie wytwarzana w naszym organizmie podczas ekspozycji na promienie słoneczne, jednak zwłaszcza w okresach jesienno- zimowych należy uzupełniać jej braki. Zapotrzebowanie u małych dzieci wynosi 400 UI, u większych 1000 UI, a u dorosłych 2000 UI. Witamina D zwiększa odporność i wpływa na utrzymanie równowagi immunologicznej organizmu, jest odpowiedzialna za prawidłową gospodarkę wapniowo- fosforową, właściwy rozwój układu kostnego: chroni przed krzywicą u dzieci, osteoporozą u dorosłych i zmniejsza ryzyko złamań u osób starszych. Hamuje stany zapalne, a nawet zmniejsza ryzyko chorób serca i nowotworów. Jej niedobór prowadzi do wielu problemów: osłabienia, uczucia zmęczenia i senności, apatii, problemów z koncentracją i nastrojem.

Kwasy omega-3

Nienasycone kwasy tłuszczowe, niezbędne w diecie, pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie: wspomagają pracę serca, zmniejszają poziom cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą i chorobami krążenia, hamują stany zapalne stawów i rozwój nowotworów, wpływają na układ odpornościowy, prawidłową pracę mózgu, wzrok i koordynację, działają antydepresyjnie.

Kwas foliowy

Niezbędny dla przyszłych mam, ponieważ jego niedobór może doprowadzić do wad rozwojowych płodu. Wpływa na wzrost i funkcjonowanie komórek, uczestniczy w procesie tworzenia czerwonych krwinek, jego niedobór szkodzi każdemu i może prowadzić m. in. do anemii, chorób układu krążenia, czy nowotworów.

Zdjęcie Suplementy diety- czy warto je zażywać? #2

Jednak przed rozpoczęciem stosowania suplementów diety warto zastanowić się, czy naprawdę ich potrzebujemy. Zanim samodzielnie się zdiagnozujemy, należy wykonać badania kontrolne i udać się do lekarza lub dietetyka, który oceni stan naszego zdrowia i dobierze odpowiednie substancje odżywcze. Suplementy powinny być dobrane indywidualnie do naszego stylu życia i stanowić uzupełnienie i dodatek do naszej codziennej diety, a nie zamiennik wobec stosowanych leków.

Preparaty te warto stosować u pewnych grup ludzi w okresie zwiększonego zapotrzebowania na nie: u osób aktywnych fizycznie, cierpiących na niedobory witamin i składników odżywczych, narażonych na stres, u starszych, czy kobiet w ciąży.

Trzeba pamiętać, że używanie suplementów bez utrzymywania zdrowego trybu życia, nie będzie skuteczne, a preparaty te nie wyleczą naszych chorób i nie złagodzą ich objawów. Lekarze podkreślają, że suplementy mogą mieć wręcz negatywny wpływ na nasze zdrowie. Szczególnie niebezpiecznepreparaty niewiadomego pochodzenia, bez atestów, kupowane w internecie, dlatego zawsze należy wybierać legalne substancje, sprzedawane w aptekach.

Zdjęcie Suplementy diety- czy warto je zażywać? #3

Suplementy powinniśmy dobierać indywidualnie do naszych potrzeb i stosować je w rozsądnych ilościach. Poprawi to funkcjonowanie naszego organizmu i zachowa nas w zdrowiu.

Patrycja

Polecane