Do czego nie pić herbaty? Trzy zaskakujące połączenia

Do czego nie pić herbaty? Trzy zaskakujące połączenia

Do czego nie pić herbaty? Trzy zaskakujące połączenia. Herbata jest ulubionym napojem Polaków – ułatwia trawienie, polepsza koncentrację. Świetnie smakuje z cytryną i miodem, zwłaszcza zimą. Okazuje się jednak, że zawarte w niej substancje bioaktywne w połączeniu z niektórymi posiłkami mogą mieć negatywne skutki dla zdrowia.

Zdjęcie Do czego nie pić herbaty? Trzy zaskakujące połączenia #1
Jak zaparzyć herbatę z cytryną, by nie była szkodliwa?

Największym zaskoczeniem może wydać się fakt, że picie herbaty z cytryną może przyczynić się do wywołania groźnych schorzeń, takich jak np. choroba Alzheimera. Wszystko przez to, że herbata zawiera glin, a ten w połączeniu z sokiem z cytryny tworzy łatwo przyswajalny cytrynian glinu, którego toksyczne związki są szkodliwe dla mózgu.

Należy podkreślić, że glin zawierają także inne produkty (warzywa i owoce, kawa, kakao), ale zawarty w nich glin jest nierozpuszczalny w wodzie, więc nieprzyswajalny dla organizmu ludzkiego. Dopiero pod wpływem kwasu cytrynowego z fusów herbacianych (lub torebki) uwalnia się szkodliwy cytrynian glinu.

Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z tego pysznego napoju, który pomaga przy infekcjach i stanach grypowych. Istnieje skuteczny sposób na ograniczenie cytrynianu glinu – wystarczy dodawać cytrynę lub sok z cytryny po zaparzeniu herbaty, czyli po wyrzuceniu z niej fusów lub saszetki z herbatą. Zaleca się także picie herbaty lepszej jakości – tania jest robiona ze starych liści, zawierających więcej glinu (dłużej się w nich odkłada).


Herbata tuż po obiedzie nie jest dobrym pomysłem

Kwas taninowy zawarty w herbacie wiąże się z żelazem zawartym w jedzeniu i utrudnia ich wchłanianie. Stwierdzono naukowo, że picie herbaty zaraz po posiłku obniża wchłanianie żelaza aż o 87%. Z tego względu należy odłożyć wpicie herbaty, jeśli jadło się produkty zawierające dużo żelaza, takie jak czerwone mięso, wątróbka, makrela, fasola, soja, jajka lub kakao.

Zdjęcie Do czego nie pić herbaty? Trzy zaskakujące połączenia #2

Żelazo jest bardzo ważnym dla organizmu pierwiastkiem – jego niedobór może prowadzić do anemii, więc lepiej zmienić swoje nawyki żywieniowe i poczekać trochę na wypicie ulubionej filiżanki herbaty. Szczególną ostrożność w tym względzie powinny zachować kobiety w ciąży, weganie, wegetarianie oraz osoby ze skłonnością do niedokrwistości.


Drożdżówki bez herbaty

Drożdże, z których robi się słodkie wypieki, są bogatym źródłem witaminy B1 (tiaminy). Jest ona bardzo ważna dla prawidłowej pracy organizmu. Wspomaga pracę układu mięśniowego i nerwowego, oddychania tkankowego oraz proces gojenia się ran. Niedobór tiaminy może powodować skurcze i bóle mięśni, trudności z koncentracją i pamięcią oraz zaburzenia trawienia. Często pojawia się uczucie zmęczenia. Nie należy popijać drożdżówek herbatą, ponieważ zawiera ona garbniki, które ograniczają wchłanianie witaminy B1.

Najwięcej garbników zawiera herbata zielona i czarna. Osoby, które nie wyobrażają sobie ciasta drożdżowego bez herbaty, powinny pić herbatę rooibos. Nie zawiera ona garbników, więc można ją bez obaw serwować do drożdżowych deserów.

Połowicznym rozwiązaniem jest uzupełnianie braków tiaminy poprzez dostarczanie produktów bogatych w witaminę B1. Należą do nich mandarynki, kalafiory, banany, pory, otręby, pieczywo pszenne i żytnie, kasza manna oraz pestki słonecznika.

Garbników nie należy uważać za szkodliwy substancję – mają one właściwości ściągające skórę, co jest wykorzystywane w produkcji kosmetyków. Przypuszcza się też, że mogą spowalniać rozwój nowotworów.

Agnieszka

Polecane