Dzisiaj poruszymy temat silników w naszym samochodzie, a dokładniej jego przegrzania się.
Jeżeli na zewnątrz jest bardzo gorąco, a my akurat stoimy w wielkim korku to może się tak zdarzyć, że silnik naszego samochodu zacznie się przegrzewać.
Na taką ewentualność powinniśmy być przygotowani.
Zawsze wybierając się w dłuższą podróż musimy wziąć pod uwagę, że być może gdzieś utkniemy w korku i spędzimy w nim kilka godzin.
Dlatego zawsze warto mieć ze sobą coś do jedzenia i koniecznie zapas wody do picia.
A co z silnikiem?
Oprócz utraty czasu spowodowanej długim staniem w korku, grozi nam dodatkowo przegrzanie silnika.
Jak zapobiec takiej sytuacji?
Pamiętaj, że mimo że klimatyzacja działa na co dzień to nie zawsze oznacza to, że jest w 100% sprawna.
Jeżeli dawno nie robiliśmy przeglądu układu klimatyzacji to w ekstremalnych sytuacjach może narobić nam problemów.
Dlatego bardzo ważne jest sprawdzić 3 rzeczy przed długą podróżą.
STAN KLIMATYZACJI – być może mamy ubytki czynnika chłodzącego.
STAN OLEJU SILNIKOWEGO
STAN PŁYNU CHŁODZĄCEGO
To bardzo ważne elementy naszego pojazdu – jeżeli zbagatelizujemy sprawę to może dojść do mocnego nagrzewania się silnika, a finalnie do jego przegrzania się.
CO SIĘ STANIE JEŻELI SILNIK SIĘ PRZEGRZEJE?
Z pewnością zauważysz to spoglądając na wskaźnik temperatury – znajduje się on na desce rozdzielczej. Warto na niego zerknąć jeżeli długo stoimy w korku – dzięki temu będziemy na bieżąco monitorować czy wszystko jest ok.
Jeżeli nie zauważymy, że wskazówka pokazuje zbyt wysoką temperaturę silnika to z pewnością zauważymy wydobywającą się parę spod maski.
W takich sytuacji należy od razu zjechać na pobocze, wyłączyć silnik i poczekać, aż ostygnie.
Jeżeli mamy przed sobą jeszcze daleką drogę i nie bardzo znamy się na samochodach to najlepiej będzie wezwać pomoc drogową lub skontaktować się ze znajomym mechanikiem.
Możesz także podjąć próbę samodzielnego zlokalizowania usterki czy uzupełnienia ubytków np. płynu chłodzącego.
Jednak w takich przypadkach należy zacząć czynności dopiero po ostygnięciu silnika!
Nawet samo odkręcenie wlewu zbiornika wyrównawczego z płynem chłodzącym może skończyć się oparzeniem.
Jeżeli silnik jest już zimny i chcesz uzupełnić płyn w układzie chłodzącym to ostrożnie odkręć korek i zacznij dolewać płynu – jeżeli nie masz płynu możesz dolać wody destylowanej.
Jednak później warto i tak zastosować odpowiedni płyn chłodniczy.
NAJCZĘSTSZE POWODY PRZEGRZANIA SIĘ SILNIKA
Przegrzanie się silnika może być spowodowane różnymi rzeczami.
Do tych najczęstszych możemy zaliczyć:
- brak szczelności układu chłodzącego,
- awaria pompy wody,
- awaria wentylatora,
- zbyt mała ilość oleju silnikowego,
- zepsuty termostat.
ZOBACZ TAKŻE
Bez względu na to jak dużo jeździmy samochodem i jak często jeździmy po autostradzie to wszyscy popełniamy kilka podstawowych błędów o których warto wspomnieć.
PONIŻEJ PREZENTUJEMY 5 NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANYCH BŁĘDÓW PODCZAS JAZDY AUTOSTRADĄ
BŁĄD #1
TRZYMANIE KIEROWNICY JEDNĄ RĘKĄ
To tyczy się szczególnie jazdy po autostradzie bo jak wiadomo tam jeździ się najszybciej.
Jadąc długą prostą drogą bardzo wiele osób puszcza kierownicę i odkłada dłoń na podłokietnik itp.
To bardzo zły nawyk.
Co będzie jeżeli po wyprzedzeniu tira dostaniemy mocny podmuch wiatru z boku?
Bardzo łatwo jest w takim momencie stracić panowanie nad pojazdem.
To samo tyczy się sytuacji w której jedziemy za ekranem dźwiękochłonnym.
Gdy wyjdziemy ze strefy w której taki ekran występuje także możemy dostać mocno powietrzem od boku w przypadku kiedy na dworze jest bardzo wietrznie.
Kierownicę trzeba trzymać cały czas obiema rękami.
BŁĄD #2
MIGANIE ŚWIATŁAMI
Ci co jeżdżą bardzo szybko po autostradach doskonale wiedzą o co chodzi.
Bardzo często takie osoby dojeżdżają innym uczestnikom ruchu na tzw „zderzak” i mrugają długimi światłami. To bardzo złe zachowanie ponieważ bardzo niebezpieczne jest wywieranie presji na innych uczestników ruchu. Dla niektórych może być to bardzo stresujące i mogą popełnić błąd np. szybko zmieniając pas nie spoglądając w lusterko.
BŁĄD #3
NIEZACHOWANIE BEZPIECZNEJ ODLEGŁOŚCI
Często podczas podróżowania autostradą zdarza się że bezpieczna odległość nie jest zachowana.
Najczęściej się to zdarza kiedy jeden samochód mija np. sznur tirów jadących prawym pasem.
Wtedy większość samochodów dojeżdża do tego który jest pierwszy „na zderzak”.
Wystarczy, że jedna osoba popełni błąd i może dojść do tragedii.
Szacuje się, że bezpieczna odległość to nawet 50 metrów od auta które jedzie przed nami.
Daj sobie czas na odpowiednią reakcję!
BŁĄD #4
JAZDA LEWYM PASEM
To także łamanie przepisów. Bardzo wiele osób zapomina o tym przepisie.
Jechać lewym pasem możemy tylko w przypadku wyprzedzania, a po zakończonym manewrze powinniśmy zjechać na lewy pas.
Niestety większość jedzie cały czas lewym pasem i często blokuje ruch.
Za taką jazdę możemy dostać nawet 500 zł mandatu i 2 pkt karne.
BŁĄD #5
ZMIANA PASA RUCHU – SYGNALIZACJA
Najczęściej kierowcy włączają kierunkowskaz w momencie wykonywania manewru.
Jednak prawidłowa sygnalizacja zmiany pasa ruchu powinna odbyć się z pewnym wyprzedzeniem.
Po to aby inne auto miały w razie czego odpowiedni czas na reakcję.
INNE BŁĘDY
Jeżeli w dalszym ciągu będziesz popełniać poniższe błędy to z pewnością będzie czekała Cię wizyta w serwisie.
SKRZYNIA AUTOMATYCZNA – TRYB P
Pamiętaj! Jeżeli chcesz wrzucić tryb P to samochód musi stać w miejscu.
Wrzucanie trybu P gdy samochód się jeszcze toczy może spowodować szybszy zużycie się skrzyni, a naprawa może okazać się dosyć kosztowna.
JAZDA NA OPARACH
Jeżeli jeździsz samochodem tak długo, aż zaświeci się rezerwa to musisz wiedzieć, że nie jest to zdrowe dla silnika Twojego samochodu.
Najlepiej udać się na stację gdy wskazówka poziomu paliwa wskaże 1/4.
Dzięki temu nie dojdzie do zassania zanieczyszczeń z dna baku.
ZIMNY SILNIK
Jeżeli jeździsz dynamicznie to pamiętaj, aby nie gazować auta od razu po odpaleniu silnika.
Auto najlepiej rozgrzewa się podczas jazdy, więc nie ma sensu stać w miejscu z włączonym silnikiem i czekać, aż się zagrzeje. To też ma zły wpływ na silnik.
CIŚNIENIE POWIETRZA W OPONACH
Dużym błędem jest nie sprawdzanie ciśnienia w oponach.
Pamiętaj, że jeżeli jest zbyt niskie to opony zużywają się nie równo, a także droga hamowania wydłuża się.
Dodatkowo auto będzie paliło więcej paliwa i będzie mniej stabilne na drodze.
BIEG WSTECZNY
Wiele osób podczas parkowania wrzuca wsteczny bieg za szybko.
Auto musi być całkowicie unieruchomione zanim wrzucimy wsteczny.
Zawsze upewnij się, że auto stoi zanim wbijesz wsteczny.
WYMIANA OLEJU
Wielu mechaników nie poleca olejów long-life.
Niestety wiele osób używa go lub wymienia zbyt rzadko.
Olej powinno się wymienić co 12-15 tysięcy kilometrów lub raz na rok.
Sprawdzaj regularnie czy samochód nie „pali” oleju i czy nie trzeba go dolać.