Jeżeli jesteś na etapie zmiany samochodu i zastanawiasz się nad zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów to musisz wiedzieć o niej kilka rzeczy.
Po pierwsze przy takiej skrzyni biegów wiele rzeczy dzieje się bez naszej ingerencji.
To prawda, że w takim przypadku występuje więcej czynników które mogą powodować awarię skrzyni, ale to wszystko zależy od tego jak się skrzynię eksploatuje.
W przypadku kupna auta używanego – nigdy nie wiemy jak osoba przed nami używała samochodu.
Najczęstsze przyczyny awarii automatycznej skrzyni to właśnie niewłaściwa eksploatacja.
ZACZNIJMY OD OZNACZEŃ TRYBÓW
Automatyczna skrzynia biegów posiada tryby P, R, N i D, a także w niektórych przypadkach + - czyli tryb manualny pozwalający zmieniać biegi ręcznie przesuwając gałkę do przodu lub do tyłu.
D – DRIVE - czyli jazda do przodu.
R – REVERSE – czyli jazda do tyłu, bieg wsteczny.
P – PARK – czyli tryb parkowania.
N – NEUTRAL – czyli bieg neutralny.
TYCH BŁĘDÓW NIE POPEŁNIAJ
LEWA NOGA
Jeżeli dopiero przesiadasz się z manualnej skrzyni na automat to musisz zapomnieć o lewej nodze.
Lewa noga w tym przypadku nie jest Ci do niczego potrzebna.
Odłóż ją na bok w wygodne miejsce i po prostu jej nie używaj.
BIEG NEUTRALNY
Ten bieg potrzebny jest np. do wtoczenia auta na lawetę, lub usunięcie pojazdu z drogi podczas awarii.
Nie powinno się używać tego biegu do innych czynności.
NIE UŻYWAJ TRYBU „P” NA POSTOJU
Ten tryb powinno się używać tylko w przypadku parkowania.
Nie używaj go gdy stoisz na skrzyżowaniu i czekasz na zielone światło.
W tym trybie przekładnia jest całkowicie zablokowana, więc jeżeli ktoś wbija ten tryb kiedy auto minimalnie się toczy to może spowodować uszkodzenia mechaniczne.
Jeżeli stoisz na czerwonym świetle i wiesz, że potrwa to bardzo długo to możesz ewentualnie wbić tryb N i pamiętać o zaciągnięciu hamulca ręcznego.
WOLNE WBIJANIE TRYBU „D”
Przełączanie na tryb D powinno odbywać się jak najszybciej z tego względu, że przesuwając drążek zmiany biegów na tryb D przechodzimy przez tryb R.
Jeżeli zrobimy to bardzo wolno to najpierw załączy się tryb cofania, a dopiero później tryb D czyli do jazdy na wprost.
PAMIĘTAJ O TYM
Nigdy nie zmieniaj trybu skrzyni kiedy auto się jeszcze toczy!
Biegi – tryby w skrzyni automatycznej zmieniamy wtedy kiedy auto jest całkowicie unieruchomione, a my mamy wciśnięty hamulec nożny.