W Polsce bardzo duża część samochodów posiada manualne skrzynie biegów.
Mimo, że uważana jest za praktycznie bezusterkową to jej żywotność skracają proste błędy popełniane przez kierowców.
Usunięcie awarii w manualnej skrzyni biegów może wiązać się z dużymi kosztami.
W niektórych modelach samochodów za usterki skrzyni biegów można winić błędy konstrukcyjne.
Jednak w zdecydowanej większości to sami kierowcy przyczyniają się do jej usterek.
Dzisiaj zaprezentujemy kilka błędów, które są najczęściej popełniane i skracają żywotność manualnej skrzyni biegów.
JAZDA NA PÓŁSPRZĘGLE
Tutaj występują dwa przypadki jazdy na tzw. półsprzęgle .
Pierwszy z nich dotyczy poruszania się w korku, a raczej powolnego toczenia się.
W drugim przypadku kierowcy stosują tę technikę, aby samochód utrzymał się na wzniesieniu.
To naprawdę niepotrzebne obciążenie dla podzespołów skrzyni biegów.
Podczas gdy sprzęgło puszczone jest tylko częściowo, aby auto nie stoczyło się do tyłu, ale też nie ruszyło pod górę – docisk obraca się z inną prędkością niż tarcza sprzęgła.
Oznacza to nadmierne ścieranie się tarczy sprzęgła.
Zawsze w takich przypadkach lepiej wrzucić na luz i użyć hamulca ręcznego lub nożnego.
W przypadku stania w korku i powolnego poruszania się, czyli podjeżdżania co chwilę po 2 metry starajmy się jak najmniej trzymać nogę na sprzęgle.
Jednak w praktyce często jest to praktycznie niemożliwe.
POSTÓJ I NOGA NA SPRZĘGLE
Duża część kierowców stojąc na skrzyżowaniu na czerwonym świetle trzyma nogę na sprzęgle.
Jednak długi postój z wciśniętym sprzęgłem powoduje szybsze zużywanie się łożyska wyciskowego, które poddawane jest niepotrzebnemu obciążeniu.
Zawsze stojąc na czerwonym wrzuć na luz i puść sprzęgło.
TRZYMANIE NOGI NA SPRZĘGLE PODCZAS JAZDY
Po lewej stronie od sprzęgła znajduje się podnóżek.
Jest on właśnie po to, aby podczas jazdy odkładać tam lewą nogę.
Jednak duża część kierowców cały czas trzyma nogę nad sprzęgłem lub delikatnie opiera ją o pedał sprzęgła. Taki delikatny nacisk może powodować, że sprzęgło może być nie do końca połączone.
Powstaje tarcie, które szybciej zużywa ten element sprzęgła.
W takim przypadku zużyciu podlega także łożysko wyciskowe.
Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że moc silnika nie będzie w 100% przekazywana na koła.
NIEWŁAŚCIWE PRZYSPIESZANIE
Przyspieszenie nie powinno być procesem, który trwa bardzo długo.
Redukując bieg przed przyspieszaniem znacznie skracasz czas wykonania tego manewru.
Pamiętaj, że przyspieszanie na zbyt wysokim biegu i wciskanie gazu do oporu powoduje obciążenie silnika.
Takie przyspieszanie jest również mało efektywne.
Manewr wyprzedzania powinien trwać krótko, do tego potrzebujemy mocy.
Dzięki temu manewr ten jest przede wszystkim bezpieczny oraz nie powoduje obciążania silnika.
Pamiętaj, aby zawsze zredukować bieg przed przyspieszaniem.
Nigdy nie przyspieszaj od niskich obrotów.
TRZYMANIE DŁONI NA DRĄŻKU DO ZMIANY BIEGÓW
Bardzo wielu kierowców wykorzystuje dźwignię zmiany biegów jako przedłużenie podłokietnika.
To bardzo zły nawyk.
Nawet niewielki nacisk na drążek przenosi się na widełki zmiany biegów i powoduje tarcie.
Przez taki nawyk elementy skrzyni biegów ulegają szybszemu zużywaniu się.
Może się to wydawać niewielkim problemem, jednak po kilku latach być może zajdzie potrzeba remontu skrzyni biegów, a ta może okazać się bardzo kosztowna.
Nie zapominajmy także o bezpieczeństwie.
Jednak ręka położona na drążku do zmiany biegów oznacza prowadzenie samochodu jedną ręką.
A trzymanie kierownicy jedną ręką nie jest bezpieczne, zwłaszcza kiedy nagle dochodzi do konieczności wykonywania niespodziewanego manewru.