Od lutego 2025 roku kredytobiorcy mogą skorzystać z dodatkowego wsparcia dzięki nowym przepisom. To odpowiedź na rosnącą potrzebę transparentności i uczciwości w relacjach między klientami a instytucjami finansowymi.
Większa ochrona kredytobiorców
Nowe przepisy regulujące rynek obsługi kredytów w Polsce wprowadzają istotne zmiany, które mają zwiększyć bezpieczeństwo kredytobiorców. Nowelizacja przepisów ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywców kredytów rozszerzyła kompetencje Rzecznika Finansowego. Jego rolą jest interweniowanie w przypadku sporów kredytobiorców z nowymi podmiotami finansowymi.
Nowa rola Rzecznika Finansowego
Rzecznik Finansowy będzie mógł interweniować na rzecz kredytobiorcy, jeśli ten ma zastrzeżenia co do sposobu, w jaki obsługiwany jest jego kredyt – na przykład w przypadku nieuczciwego traktowania, niejasnych informacji, czy braku odpowiedzi na reklamację.
Jeśli kredytobiorca złoży reklamację, a firma obsługująca kredyt nie uzna jego roszczeń, może on poprosić Rzecznika o pomoc. Wniosek składa się w prosty sposób, korzystając z gotowych formularzy dostępnych na stronie internetowej Rzecznika.
"Ponadto ustawa nakłada obowiązki informacyjne służące zapewnieniu, by kredytobiorca wiedział wobec kogo ma spłacać swoje zobowiązania, a także w jaki sposób może zgłaszać ewentualne skargi, reklamacje i odwołania w przypadku zastrzeżeń co do procesu obsługi kredytu" - czytamy na stronie Rzecznika Finansowego.
Uczciwe traktowanie klientów
Interwencja Rzecznika może dotyczyć różnych firm związanych z obsługą kredytów: zarówno tych, które obsługują kredyt, jak i tych, które go kupiły lub świadczą usługi na zlecenie. Nowe przepisy zobowiązują te firmy do uczciwego traktowania klientów, unikania nieetycznych praktyk (np. nękania telefonami) i jasnego informowania, kto jest stroną odpowiedzialną za dług.
Pomoc nie tylko w sprawach kredytowych
Oprócz pomocy kredytobiorcom, Rzecznik Finansowy nadal będzie mógł zajmować się także sprawami z zakresu:
-
ubezpieczeń,
-
emerytur,
-
bankowości i rynków kapitałowych.
W razie potrzeby może też:
-
prowadzić postępowania polubowne (czyli pomagać w zawarciu ugody),
-
uczestniczyć w trwających procesach sądowych,
-
wytaczać powództwa,
-
a nawet składać skargi nadzwyczajne.
Co zyskują kredytobiorcy?
Dzięki tym zmianom osoby spłacające kredyty mają większą ochronę prawną i wsparcie, zwłaszcza wtedy, gdy ich sprawa zostanie przekazana innemu podmiotowi. Rzecznik staje się rzeczywistym sojusznikiem dłużnika, a nie tylko instytucją doradczą.
Kredytobiorca nie musi być sam w starciu z instytucją finansową – ma teraz możliwość skorzystania z interwencji publicznego organu, który działa w jego interesie.
Treść ustawy (Ustawa z dnia 20 grudnia 2024 r. o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (Dz.U. 2025 poz. 146) znajdziesz TUTAJ.
źródło: rf.gov.pl