MEN szykuje kolejną reformę: Ta ocena ma zniknąć ze świadectw!

Newsy
20.03.2025 21:18
MEN szykuje kolejną reformę: Ta ocena ma zniknąć ze świadectw!

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje się do poważnej zmiany w systemie oceniania, która może wejść w życie już w 2026 roku. Jak informuje „Newsweek”, zespół ds. praw i obowiązków ucznia pracujący przy MEN rozważa likwidację oceny z zachowania, a zamiast niej – wprowadzenie zupełnie nowej formy opisu postawy uczniów.

Reforma na podstawie rekomendacji ekspertów

Założenia projektowanej zmiany opierają się na analizach i rekomendacjach Instytutu Badań Edukacyjnych, który od dawna postuluje, by zrezygnować z klasycznej skali ocen zachowania. Aby jednak do tego doszło, konieczna będzie nowelizacja ustawy o systemie oświaty – co oznacza, że obecnie mowa jest jedynie o koncepcji, nie gotowym projekcie legislacyjnym.

Zgodnie z ustaleniami „Newsweeka”, reforma znajduje się na wczesnym etapie. Sam resort edukacji potwierdza, że zanim jakiekolwiek przepisy trafią do Sejmu, planowane są rozległe konsultacje środowiskowe z nauczycielami, dyrektorami szkół i organizacjami społecznymi.

Ocena z zachowania do likwidacji – co ją zastąpi?

Zamiast tradycyjnej skali ocen: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne – Ministerstwo proponuje nową formę: opisowy charakter oceny zachowania. Opis miałby powstawać we współpracy ucznia z wychowawcą i być oparty na ogólnokrajowych kryteriach, z naciskiem na rozwój społeczny i refleksję ucznia nad własną postawą.

Co więcej, dokumentacja ta miałaby mieć charakter rozwojowy – opisy byłyby aktualizowane w toku roku szkolnego, a nie tylko na zakończenie semestru. Jednym z kluczowych założeń jest to, aby to sam uczeń był współautorem refleksji na temat własnych działań, co według MEN miałoby wspierać autonomię, samoświadomość i odpowiedzialność.

Okres przejściowy i obawy nauczycieli

Resort edukacji zapewnia, że nie zamierza wprowadzać zmian nagle. W grę wchodzi okres przejściowy, który pozwoli szkołom przyzwyczaić się do nowego systemu oceniania. Mimo to wśród nauczycieli pojawiają się pierwsze sygnały niepokoju.

Nauczyciele się załamią. Dojdzie im jeszcze więcej papierologii i jeszcze więcej poświęconego dla szkoły czasu

– komentuje informator cytowany przez „Newsweek”.

Te obawy są zrozumiałe – wprowadzenie opisowych ocen oznaczałoby konieczność indywidualnego podejścia do każdego ucznia, a to mogłoby obciążyć nauczycieli administracyjnie i czasowo.

Dlaczego ta zmiana budzi emocje?

Ocena z zachowania, choć nie wpływa na promocję do następnej klasy, pełni dziś istotną rolę. Uczniowie z wzorowym zachowaniem otrzymują nie tylko pochwały czy nagrody, ale również świadectwo z czerwonym paskiem, które przekłada się na dodatkowe punkty rekrutacyjne do szkół średnich. Likwidacja tej oceny wymagałaby zatem również przemyślenia zasad przyznawania wyróżnień i punktacji w systemie edukacyjnym.

Co więcej, zachowanie odgrywa ważną funkcję wychowawczą. Obawy pojawiają się także po stronie rodziców, którzy mogą oczekiwać prostego i zrozumiałego sposobu oceny postawy swoich dzieci.

MEN: "Nie chcemy chaosu"

Ministerstwo deklaruje, że jego celem nie jest destabilizacja systemu oświaty. Wręcz przeciwnie – zmiana ma mieć charakter systemowy i przemyślany. W komunikatach resort zaznacza, że wszelkie kroki będą podejmowane w konsultacji ze środowiskiem edukacyjnym, a nadrzędnym celem jest lepsze wspieranie rozwoju ucznia, a nie utrudnianie pracy nauczycielom.

Kiedy możemy spodziewać się zmian?

Choć konkretne daty jeszcze nie padły, MEN rozważa wprowadzenie reformy najwcześniej od roku szkolnego 2026/2027. Oznacza to, że najbliższe miesiące będą kluczowe – zarówno dla dopracowania koncepcji, jak i dla przeprowadzenia konsultacji oraz ewentualnych prac legislacyjnych.

Nowe podejście czy zbędna komplikacja?

Zmiany proponowane przez Ministerstwo Edukacji są bez wątpienia ambitne i nowoczesne. Ich cel to odejście od prostych etykietek na rzecz refleksyjnego podejścia do wychowania i rozwoju ucznia. Jednak zbyt szybkie wdrożenie nowego modelu może spotkać się z oporem środowiska nauczycielskiego, które już teraz zmaga się z wieloma wyzwaniami.

Z drugiej strony, jeśli reforma zostanie dobrze przygotowana i odpowiednio wsparta – może stać się impulsem do głębszych zmian w polskiej szkole, w której rozwój kompetencji miękkich i umiejętność samooceny staną się równie ważne, co wiedza przedmiotowa.

Zamknij ×
Kluczowe Punkty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmianę systemu oceniania na 2026 rok.
  • Rozważana jest likwidacja oceny z zachowania na rzecz opisu postawy uczniów.
  • Reforma opiera się na rekomendacjach Instytutu Badań Edukacyjnych.
  • Planowane są rozległe konsultacje z nauczycielami i dyrektorami szkół.
  • Tradycyjna skala ocen ma być zastąpiona opisowym charakterem ocen.
  • Opis ma być tworzony we współpracy z wychowawcą i aktualizowany w ciągu roku szkolnego.
  • Nauczyciele obawiają się wzrostu obowiązków administracyjnych.
  • Zmiany mogą wpłynąć na system przyznawania wyróżnień i punktacji rekrutacyjnej.
  • Ministerstwo podkreśla, że celem jest lepsze wspieranie rozwoju ucznia.
  • Proponowane zmiany mogą wprowadzić chaos, jeśli nie będą odpowiednio przygotowane.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną