Zawiadomienie pracodawcy o planowanej nieobecności w pracy jest ważną zasadą, bo niedopełnienie tego obowiązku może skończyć się nawet zwolnieniem. Co jednak w przypadku, gdy jesteśmy na L4? W końcu pracodawca otrzymuje nasze zwolnienie lekarskie automatycznie i nie musimy mu go zanosić. Poznaj szczegóły.
Zawiadomienie pracodawcy o L4
Od 1 grudnia 2018 r. lekarze (lub asystenci medyczni) wystawiają zwolnienia wyłącznie elektroniczne, nazywane w skrócie e-ZLA. E-zwolnienie jest automatycznie przesyłane na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek i do systemu ZUS. To duże ułatwienie dla pacjentów. - informuje Ministerstwo Zdrowia.
Jednak pomimo tego, że pracodawca jako płatnik składek, otrzymuje nasze zwolnienie lekarskie automatycznie - i tak mamy obowiązek poinformowania go o naszej nieobecności.
Musisz powiadomić pracodawcę o L4
Przepisy jasno wskazują na fakt, że nie mamy już obowiązku dostarczania pracodawcy zwolnienia lekarskiego, bo automatycznie ma do niego wgląd.
Okazuje się jednak, że nie zwalnia nas to z obowiązku poinformowania pracodawcy o nieobecności w pracy - najpóźniej w drugim dniu naszej nieobecności.
Jako pracownik nie masz obowiązku dostarczenia e-zwolnienia. Mimo to przepisy prawa pracy nakazują Ci powiadomienie pracodawcy w dowolnej formie o Twojej nieobecności, najpóźniej w drugim dniu nieobecności. - informuje Ministerstwo Zdrowia.
Jak powiadomić pracodawcę o nieobecności?
Jeżeli przepisy prawa pracy obowiązujące u danego pracodawcy nie określają sposobu zawiadomienia, to pracodawca może być poinformowany o naszej obecności w dowolnej formie. Można wykonać telefon, wysłać wiadomość, przekazać tę informację przez innego pracownika lub osobę bliską, itd.
Istnieją także wyjątki, w których za poinformowanie o nieobecności nie czekają nas żadne konsekwencje. Mowa rzecz jasna o sytuacji, gdy doszło do nagłego zdarzenia lub obłożnej choroby i braku osób bliskich, które mogłyby zgłosić nieobecność za nas, gdy my nie jesteśmy w stanie tego zrobić.
Ważne jednak, aby od razu po ustąpieniu przyczyny niezgłoszenia nieobecności, poinformować pracodawcę o zaistniałej sytuacji.
Co grozi za niedotrzymanie terminu zgłoszenia nieobecności?
Państwowa Inspekcja Pracy informuje, że wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 czerwca 2004 r. jasno określa, iż pracownik powinien z własnej inicjatywy osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w sposób wiarygodny i bez nieuzasadnionej zwłoki, powiadomić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie trwania swej nieobecności w pracy.
Umyślne niedopełnienie tego obowiązku i niedopełnienie go z powodu tak zwanego rażącego niedbalstwa może stanowić ciężkie naruszenie podstawowego obowiązku pracowniczego.
To z kolei daje pracodawcy prawo do rozwiązania umowy o pracę w trybie natychmiastowym z winy pracownika, czy tak zwanej dyscyplinarki.